Nostalgie - stará verze webu věnovanému filmu Pán Prstenů
Nová verze - http://lotr.jcsoft.cz



[ Zpět na stránku o filmu Pán Prstenů ]

[ <<< Další článek ] [ Všechny články ] [ Předchozí článek >>> ]

6.2. 2003Laisi Finwen1. lekce elfštiny a Sindarin ze Společenstva Prstenu

Na serveru TheOneRing.net byla s velkým úspěchem zahájena výuka elfštiny. I zde se jistě najde pár lidí, které toto téma zajímá. Následující text byl převzat z časopisu Magazín, jeho autorkou je Laisi Finwen. Výuka elfštiny probíhá již několik měsíců na diskusním fóru. Ale nečekejte nějakou oddychovku, domácí úkoly a podobné věci jsou samozřejmostí. Takže hodně štěstí při studiu. 

Návod k použití: Každá lekce sestává ze slovní zásoby, která není určena k povinnému nabiflování, nýbrž k vybírání podle chuti, a návrhů, jak ji používat, decentně a citlivě doplněného o nejnutnější gramatický výklad. Od čtenáře se očekává, že si nejenom přeloží uvedené větičky, ale bude na jejich základě tvořit stále nové, nejprve podle stejného vzorce, pak stále košatější a originálnější, dokud se úplně "nerozmluví". Pokud není - v hranatých závorkách - uvedeno jinak, slova se čtou přesně tak, jak jsou psána. Zkratka za slovem odkazuje na (nejznámější) pramen, kurzíva na autorčiny dohady až pusté apokryfy.

1. lekce 

1. Jediný normální způsob, jak se naučit nějaký jazyk, je používat ho. První věta, kterou dáme dohromady úplně bez problému, je jednoduchá věta se slovesem být, resp. je = ná. Slovosled je podle pramenů zřejmě dosti volný, lze se celkově vzato řídit citem pro českou větu.
    Anar ná laurea. (Nebo třeba i, v poezii: Laurea ná Anar.)
    Fanya ná ninque.
    Salque ná laiqua.
Tam, kde existuje možnost, že by jiná přírodnina téhož druhu vypadala jinak, je dobré specifikovat ukazovacím zájménem:
    I lóte ná malina, i lóte ná luin.
Máme ovšem i přesnější ukazovací zájména:
    Lasse sina ná wenya, lasse tana ná narwa.
Teď už můžete klidně vyrazit do přírody, dívat se kolem sebe, radovat se z věcí a pojmenovávat je. Napište si na papírek slova, která se vám líbí, a vezměte si je s sebou. Tak na tom budete skoro jako byste s sebou měli elfího přítele (neviditelného, ovšem - to jsou dnes víceméně všichni), kterého byste se mohli na neznámá slova ptát: "Mana enta?" Zřejmě by vám, při jejich sklonu k co nejstručnějšímu vyjadřování, odpověděl skutečně jen žádaným výrazem, bez všech zbytečností. Bylo by dobré, kdybyste si po návratu část svých pozorování zapisovali, a to jak latinkou, tak v tengwar (jistě jste si už všimli, že pro všechny q. hlásky latinka ani nemá písmena). 

2. Přibližně v době, kdy vás základní barvy začínají napadat celkem samy a zejména bez problémů v koncovkách, je možno zkusit množné číslo. Tvoří se:

U podstatných jmen končících na:     mn.č.         příklad:
souhlásku nebo e                             i                 lasse - lassi; elen - eleni
jinou samohlásku + ie                       r                alda - aldar

U přídavných jmen:
souhlásku nebo e                             i                 ninque - ninqui
a                                                    e                wenya - wenye
ea                                                  ie                laurea - laurie

Sloveso přibírá -r (jednoslabičná přitom většinou zkracují kmenovou samohlásku) ná - nar
    Aldar nar laikwe.
    Fanjar nar ninkwi ar sindi.
    Yávi sine nar maline.
    Alkar nar laurie... 


Slovní zásoba:

BARVA    quile [kwile, s anglickým w - tak i dále] QL
bílý    ninque (také: studený, bledý) [ninkwe] WJ
žlutý    malina LR
oranžový   culuina [kuluina] LR
červený    carne [karne] S
červenohhnědý, rezatý   rusca [ruska] LR
hnědý, snědý   varne LR
černý    morna LR
šedý    mista Ardalambion
světle nebo stříbrošedý    sinde WJ
světle nebo modrošedý    vindya [vindja] LR
fialový do modra   helinwa QL
do růžova   helinquila [helinkwila] QL
modrý    luin LotR
světle     helwa LR
modrozelený    ninwa QL
zelený    laiqua [laikwa] S
svěží, světlezelený   wenya [weňja] LR
zlatý   ze zlata: mallen LR
  světelně: laurea LotR
zlatorudý, ohnivé barvy   culda, culina [kulda, kulina] LR
ohnivě červený  narwa LR
stříbrný   ze stříbra: telemna LotR
 světelně: silma LR
 návrhy apokryfních slov k procvičování koncovky -ea:
     temně modrozelený - solmea
     temně modrý - lómea           

PŘÍRODA
obloha     helle LR
hvězda     elen WJ
měsíc     Isil LotR
slunce     Anar S
paprsek     alka LR
voda nén, 3.p. nenen LR
oblak     fána, fanya [faňja] LR
déšť, jemný    miste LR
rostlina     olva S
strom alda LotR, menší a útlejší: orne UT
keř     tussa LR
kořen, zejm. jedlý    sulca [sulka] LR
kůra      randa QL
kmen     telco, mn.č. telqui [telko, tekwi] LotR
větev     olwa LR
list     lasse LotR
plod     yáve [jáve]
květ lóte LotR
tráva     salque [salque] LR
houba (v obojím smyslu) hwan (mn.č. hwandi) LR
výhonek, pupen    tuima LR
živočich celva [kelva] S
savec, čtyřnohé zvíře laman (mn.č. lamandi) WJ
pták (drobnější)    aiwe S
motýl     wilwarin S
ryba      lingwe LR
malá      hala LR
had     ango (mn.č. angwi) LR
kámen skála, materiál:    ondo S
menší     sar (mn.č. sardi) LotR
hlína     cén (3.p. cemen) [kén, kemen] LR

Vhodné je si celou lekci vytisknout (odkaz verze pro tisk / symbol tiskárny). K dispozici je také ke stažení ve formátu RTF (elfstina1.rtf, 17 KB)


Sindarin ze Společenstva Prstenu

Převzato ze stránek Elvish linguistic fellowship. Překlady do spisovné quenijštiny vytvořila Laisi Finwen a mají za cíl jednak pomoci člověku, který základy quenijštiny ovládá, aby se lépe zorientoval, jednak mapovat příbuznost - a rozdíly - mezi oběma jazyky. U mnoha slov čtenář hned postřehne společný kořen - ve skutečnosti je společný téměř všude, tam, kde se použít nedal, to většinou uvádím výslovně - hlavní rozdíly jsou gramatické (redukovaná gramatika, hlavně pádové koncovky, a na druhou stranu plno asimilace v Sindarin, zájména a předložky, nejčastěji v Q. připojované na konec slova atd.)

Zde v článku je uveden pouze prolog. Celý text (všechny věty ve filmu) ke stažení jako RTF (sindarfilm.rtf, 24 KB) 

I  amar  prestar  aen.
The world   change (pl.)  they.
        svět     mění              oni (to jest "sebe")    
presta: affect, trouble, alter (Et)

Q: I ambar ahyat. (Případně: ahyar te,
ale to by bylo velmi neobvyklé. A vůbec nechápu, proč Galadriel používá "svět" jako množné číslo.) (Q. slovo od kořene "presta" nemám.)

Han  mathon  ne  nen,
It         I feel                  in      water,
To        cítím (hmatem) ve vodě,
Q: Mahtanyes nenesse,
(případně: ta mahtan nenesse), podobně i dále

han  mathon  ne  chae,
It          I feel             in      earth,
To        cítím              v       půdě
chae: asimilováno z  cae

Q: mahtanyes cemesse,

a  han  noston  ne  'wilith.
and   it      I smell          in      air.
a       to     cítím (čichem) ve   vzduchu.
wilith: pokud tomu dobře rozumím, doplněno speciálním vysvětlením od Davida Salo, proč NEasimiluje na gwilith.

Q: ar nuvunyes vilyasse.
(Sloveso "čichám" užito podle QL. "Nosta" v Q. znamená "rodit, pomáhat při porodu")

[ <<< Další článek ] [ Všechny články ] [ Předchozí článek >>> ]
Pokud se Vám tento článek líbil, můžete pomocí systému I Like Q přispět drobnou částkou pro autora či případně překladatele.
Přispět Q (100 Q = 1 Kč)

Arcymj, přidáno 02.03.2024 10:29:36
can i buy medrol online depo-medrol buy buy methylprednisolone tablets
Bvgdhb, přidáno 27.02.2024 5:59:02
buy omeprazole tablets buy prilosec sale purchase prilosec online cheap
Qicklj, přidáno 26.02.2024 2:44:11
how to buy domperidone motilium 10mg pill sumycin price
Vzonti, přidáno 25.02.2024 23:41:24
order zestril 10mg sale zestril 5mg generic buy prinivil online cheap
Tqpfhf, přidáno 24.02.2024 13:59:51
amlodipine canada oral amlodipine 10mg order norvasc generic
Vjapni, přidáno 20.02.2024 15:06:45
aralen canada chloroquine 250mg tablet aralen 250mg tablet
Vwllcm, přidáno 20.02.2024 5:35:55
buy dapoxetine 60mg online cheap order priligy 60mg without prescription how to get cytotec without a prescription
Ukdxch, přidáno 19.02.2024 5:57:12
oral cenforce 100mg cenforce 50mg ca cheap cenforce 50mg
Ojdkrr, přidáno 18.02.2024 14:46:53
order loratadine 10mg generic claritin 10mg generic loratadine brand
Idklhd, přidáno 17.02.2024 8:51:20
buy clarinex generic oral clarinex 5mg purchase clarinex online
Tfzxfh, přidáno 16.02.2024 14:07:55
plaquenil 400mg price cheap hydroxychloroquine 200mg buy hydroxychloroquine without a prescription
Mmqnix, přidáno 16.02.2024 2:18:20
aristocort usa triamcinolone 4mg without prescription buy triamcinolone 4mg generic
Vlgiow, přidáno 14.02.2024 18:44:38
lyrica brand order lyrica 75mg online cheap order lyrica 150mg pill
Mszrjn, přidáno 13.02.2024 17:52:32
buy generic rybelsus for sale buy rybelsus 14mg without prescription semaglutide pills
Wesinm, přidáno 13.02.2024 11:33:55
casino games win real money no deposit bonus codes slot online
Qeskps, přidáno 12.02.2024 6:34:04
buy sildenafil tablets viagra overnight delivery buy viagra pill
Zbjzci, přidáno 10.02.2024 0:18:25
cheap serophene clomid uk purchase clomid generic
Ygaudw, přidáno 05.02.2024 11:56:16
order zithromax without prescription zithromax 250mg ca purchase azithromycin
Sxfaul, přidáno 03.02.2024 18:04:48
amoxicillin 250mg pill buy amoxil online cheap oral amoxil
Bngalf, přidáno 02.02.2024 4:18:25
isotretinoin pills isotretinoin 40mg uk order isotretinoin 10mg generic
Umijqc, přidáno 31.01.2024 17:06:16
cheap rybelsus buy semaglutide tablets rybelsus order online
Fbthiu, přidáno 29.01.2024 21:49:02
tizanidine 2mg usa tizanidine price buy tizanidine 2mg generic
Erbfbv, přidáno 29.01.2024 21:05:01
generic clomiphene buy generic clomiphene buy generic clomid
Xqjybo, přidáno 29.01.2024 4:34:35
vardenafil 20mg oral buy vardenafil 10mg sale
Efzqzw, přidáno 28.01.2024 16:52:22
synthroid 150mcg us buy levothyroxine order generic synthroid 150mcg
Ryfpzj, přidáno 24.01.2024 22:38:38
buy doxycycline 200mg for sale buy vibra-tabs
Gzmmhg, přidáno 22.01.2024 20:21:24
order prednisolone 10mg online cheap buy prednisolone 5mg online cheap buy omnacortil tablets
Cdsumh, přidáno 21.01.2024 15:07:14
buy furosemide no prescription order furosemide 40mg for sale
Slbjoc, přidáno 21.01.2024 6:40:54
buy azithromycin 500mg online azithromycin 500mg ca purchase azipro without prescription
Aauvqy, přidáno 19.01.2024 14:23:42
generic azithromycin 250mg oral azithromycin 250mg purchase azithromycin generic
Pgoteu, přidáno 17.01.2024 6:58:42
sleep meds prescribed online buy modafinil sale
Zlqycv, přidáno 15.01.2024 19:40:10
isotretinoin 40mg price order accutane 20mg pill generic isotretinoin 40mg
Uhlhhx, přidáno 14.01.2024 22:55:25
fast acting heartburn medication where can i buy clozapine
Neyyhy, přidáno 12.01.2024 12:48:49
sudden adult acne female buy generic benzac for sale acne treatment prescribed by dermatologist
Xdxlki, přidáno 10.01.2024 13:28:51
percription medicine for stomach cramps duricef brand
Tafwxu, přidáno 08.01.2024 11:40:39
deltasone canada cheap prednisone 5mg
Xnwpwn, přidáno 05.01.2024 10:08:41
strongest sleeping pills over counter buy generic melatonin for sale
Ujprht, přidáno 30.12.2023 16:13:05
dermatologist specializes in acne buy eurax generic popular prescription acne medication
Ysqjiz, přidáno 30.12.2023 10:20:54
buy gloperba medication buy plavix 150mg online cheap methotrexate 5mg price
Rgtrdu, přidáno 27.12.2023 18:55:55
order zyprexa 10mg online cheap order diovan generic diovan 80mg for sale
Wxnxcl, přidáno 27.12.2023 7:58:39
buy zetia generic zetia 10mg brand sumycin ca
Lbxwlb, přidáno 26.12.2023 8:12:57
buy sporanox 100 mg online cheap progesterone over the counter tinidazole 500mg brand
Tijmwb, přidáno 24.12.2023 1:52:25
misoprostol tablet buy generic misoprostol 200mcg order diltiazem generic
Vsfusc, přidáno 23.12.2023 7:11:59
medrol 4mg without a doctor prescription methylprednisolone 16mg without prescription order clarinex 5mg generic
Kmyrhz, přidáno 22.12.2023 13:27:27
cabergoline oral order loratadine generic oral priligy 90mg
Rbdmgu, přidáno 21.12.2023 21:35:29
prilosec to treat esophagus lopressor 100mg brand tenormin sale
Fsuuxd, přidáno 21.12.2023 4:04:17
omeprazole 10mg uk treat reflux generic tenormin
Rscjow, přidáno 19.12.2023 7:01:06
order lipitor generic purchase zestril generic order lisinopril 5mg online
Flzhtu, přidáno 17.12.2023 17:33:39
carbamazepine 200mg pills ciprofloxacin 500mg pill lincomycin 500mg usa
Jbdwpl, přidáno 17.12.2023 9:42:23
buy generic cenforce aralen 250mg drug buy glucophage online cheap
Xlibyt, přidáno 16.12.2023 1:49:38
buy generic nateglinide online atacand 16mg pills buy atacand medication
Eixajv, přidáno 12.12.2023 1:50:32
buy amoxiclav pills levothroid usa clomiphene 100mg cheap
Ypmrcs, přidáno 10.12.2023 4:14:14
lasix without prescription purchase lasix pill buy albuterol without a prescription
Etbepp, přidáno 10.12.2023 1:23:49
strattera cost purchase quetiapine pill purchase zoloft pills
Mmfgwa, přidáno 08.12.2023 4:17:00
brand ursodiol 300mg cetirizine 5mg cost zyrtec 5mg canada
Qgphsu, přidáno 05.12.2023 18:45:41
order azithromycin 250mg sale zithromax 250mg pills order neurontin 800mg online cheap
Jmmqus, přidáno 04.12.2023 7:14:15
free online birth control pills buy medications for enlarged prostate can cialis cause kidney problems
Uhpfun, přidáno 02.12.2023 15:35:41
what causes duodenal erosion tachycardia medication causes online doctor prescription uti
Gfhmve, přidáno 30.11.2023 23:03:23
fungus clear customer reviews latest prescription medication for herpes what can i drink to lower my blood pressure quickly
Bbysrd, přidáno 30.11.2023 6:58:00
duloxetine 20mg for sale provigil over the counter buy modafinil generic
Wojwel, přidáno 28.11.2023 22:47:54
order periactin 4 mg sale buy nizoral 200mg generic nizoral 200mg us
Qlihkk, přidáno 26.11.2023 8:28:16
best selling sleeping pills gnc diet pills that work strongest diet pills prescription
Xxguoz, přidáno 25.11.2023 6:27:49
order letrozole 2.5mg online order aripiprazole for sale aripiprazole 20mg canada
Odhgez, přidáno 24.11.2023 14:37:38
buy generic alfuzosin 10mg reduce acid in stomach medication heartburn meds over the counter
Cvhdtw, přidáno 23.11.2023 3:05:51
order minocin online order minocycline 50mg generic ropinirole 2mg us
Hderaw, přidáno 21.11.2023 5:18:03
clonidine 0.1mg cost meclizine over the counter buy spiriva online
Bbmnbs, přidáno 19.11.2023 3:19:55
how to write a hiring letter slots real money planning poker online
Oikaul, přidáno 13.11.2023 11:26:45
buy generic cefuroxime cheap careprost buy robaxin 500mg pill
Gewjtl, přidáno 11.11.2023 8:54:13
buy tadacip paypal order tadacip online indomethacin 75mg ca
Gynxlt, přidáno 09.11.2023 22:07:40
buy generic cleocin buy clindamycin pills buy fildena generic
kristyna, přidáno 28.4.2011 18:27:48
jj..diky moc..uz sem odepsala..:)
Kalmael, přidáno 28.4.2011 18:23:30
Kristyn: Tak sem ti to poslal. I s drobným komentářem. Osobně tedy moc nadšený z tetování nejsem :-/, takže bych možná doporučil než si to necháš natrvalo, zkusit třeba nejaké pouze malování nebo slupovací tetování. A teprvá až zjistíš že to je to pravé tak dát napevno.
kristyna, přidáno 28.4.2011 13:42:33
no ja nasla tohle Dragon Lhûg (loog) ale ja me se to nelibi takhle napsany..spis preferuju znaky..(chtela bych to mit jako tetovani..) pokud by to slo poslat na mejla moc moc prosim..
Kalmael, přidáno 28.4.2011 13:37:52
Krystin: Nejsem si jist jestli dobře chápu.
V kwenji je drak obecně asi neco jako : lóke. Což je ale myslím spíše plaz.
V sindaru najdeš asi "amlug" ale tak jako u kwenji, obecnější kořen je "lug"

Jak se to píše tengwarem tady nemužu, páč tenhle web to nezvládá. Tak jedině na mail pokud si myslela toto.

kristyna, přidáno 28.4.2011 12:58:19
ahoj, mam jen jednu otazku..vite prosim nekdo jak se rekne v elfstine drak (ve snacich neboli v jejich abecede) diky moc
Kalmael, přidáno 15.3.2011 8:29:28
Nieninke: Dobrá rada :) Ovšem Janci se ptal na něco trochu jiného :)

Janci: Pokud mne pamět neklame, je to běžná otázka: Co je to? (Mana, enta?)

nieninke, přidáno 14.3.2011 23:16:56
Janci, bylo by asi lepší směřovat svůj dotaz do diskuze pod šestou lekcí, občas se tam stane, že osamělý hlas bude vyslyšen a poutník se dočká rady i pomoci. a bylo by fajn, kdyby zdejší síně opět trochu ožily :-)
Janci, přidáno 1.1.2011 18:48:59
Zdravim zacal som sa ucit elfstinu. Nemohol by mi s tym nekto pomoct? co znamena Mana enta? mohol by my nekto napisat na mail? prosim
Elysir Vorijský, přidáno 31.5. 2009 16:51:10
Pokud se nepletu, znamená to:

Ať je Tvé srdce plné lásky a štěstí.

Tittinkë, přidáno 31.5. 2009 15:24:37
Zdravím, sice tu je poněkud mrtvo.
Ale potřebovala bych, něco přeložit. Nenašla jsem dost dobrý slovník a nebudu s pouštět do něčeho, čemu nerozumím.
"Nai órelja nauva kvanta melmeo ar alasseo"

Estelendil, přidáno 30.1. 2009 8:04:39
Prosím tě:) Lidi vydrželi bez netu po několik tisíc let :) a ted budem plakat nad několika měsíci či roky?:) Nějak se to provede neboj ;)
nieninke, přidáno 29.1. 2009 20:24:10
bez netu, jejda to je ale průšvih:-o
to abychm fofrem začali hledat palantíry:))

Estelendil, přidáno 29.1. 2009 8:36:33
nojo Estelek se ted stehoval a tak musí vše nejprve zprovoznit. A navíc jak jsem psal budu asi bez netu :) tzakže budem muset eče promyslet jak to provedem :) ale nejak to vynde ;)
nieninke, přidáno 28.1. 2009 20:54:32
no ehm, já jsem stálice leda tak v tom jak Tě Estelku pořád otravuju se vzkříšením Laukimaru:)) a na nějaký úkol stále čekám. a za rok opět nástup do pracovního procesu a pak už to bude se mnou bída:(
Estelendil, přidáno 28.1. 2009 12:43:39
Mno ehm. Laukimar se jaksi rozpadl :-( A už delší dobu není tím čím by býti měl, takže to bude asik pod jinou záštitou:-) ale snad bude. O čas se neboj já ted moc na net nemužu takže aj moje reakce budou drobet pomalejší:)
Nanai, přidáno 28.1. 2009 12:31:30
:) Tak jo, neviem síce, koľko svojho času možem sľúbiť, ale ak ma úlohy, ktoré mi zveríš, zaujmu, tak viem byť celkom užitočná;) A Laukimar mi za to rozhodne stojí:)
Estelendil, přidáno 28.1. 2009 12:08:59
jinak chcu trochu zas obnovit puvodní hloubání nad elfštinou, jako bylo za dob Minas Ithil a Laukimaru. Takže pokud se chceš přidat k pár novým lidičkám a pak k několika stálicím jako byla třeba Nieninke:) Tak řekni rád tě zaukoluju :) lidí kteří rádi hloubají nad významem toho či onoho je poskrovnu.
Estelendil, přidáno 28.1. 2009 12:05:39
Nanai, podle mne obecne, platí že pokud si cokoli najdeš a dopátraš sama, nejen že z tého máš většu radost, ale i lépe si to zapamatuješ. A u jazyku také platí podobne jako jinde, teprve pokud skutečně pochopíš podstatatu tech malých částí, naučíš se rozumět celku.

Jinak pokud tě to potěší dají se najít na netu aj písničky v elfštině, a některé dosti krásné :) i když jde defakto jen o zhudebnění již známých elfích básní.

Nanai, přidáno 27.1. 2009 23:17:24
Zdravím, priatelia:)

Estelendil, ako tak píšeš o quenyi vo filme, je mi ľúto, že jej tam nezaznelo o niečo viac, veď jazyk sa asi najlepšie učí na textoch blízkych srdcu. Aspoň ja si oveľa ľahšie pamatám slovka, ktoré napríklad Aragorn použil pri korunovácii, ako slová, ktoré som si zaumienila mechanicky si zapamatať zo stĺpčeka k nejakej lekcii. A gramatika to isté. Rada pátram, prečo to, čo zaznelo, zaznelo práve tak a mám radosť, keď to odhalím. Keď sa taká ta hravosť a dobrodružstvo zo skúmania filmu alebo knižky správne vyváži štúdiom z nejakej učebnice, tak to može celkom pekne fungovať:)

Estelendil, přidáno 14.1. 2009 8:19:50
Elysir, jak vyčerpávající:)
Jinak co se tech překladu Tolkiena a sindaru týče, je to dáno tím že pán prstenu se odehrává v době kdy se kwenja, ve středozemi nepoužívá a tak ji je možné ve gilmu slišet maximálně v doprovodných písních (i když ve většině opět zazní sindar) a pak při korunovaci, neb korunovační přísaha tradičně probíhala v kwenji (ale to už asik stejně všeci ví:) )

Elysir, přidáno 13.1. 2009 22:10:41
Thenduin:
V tomhle konkrétně porovnáváš slova pocházející z dvou různých a v mnohém odlišných světů.

Slovo Fricai pochází z řeči alagaësijských elfů. Alagaësii a její historii mapuje Christopher Paolini ve svém díle Odkaz Dračích jezdců (Eragon, Eldest, Brisingr, ???).

Slovo Mellon je možné slyšet na Ardě, ve Středozemi a pochází ze sindarštiny.

Také je na Ardě možné zaslechnout slovo Nildo, mající tentýž význam. To ovšem pochází z quenijštiny, jazyka, kterým se mluví ve Valinoru a který do Středozemě přinesli Noldor.

A právě jazykům z Tolkienova světa jsou věnovány zdejší lekce. Většina slůvek a frází jsou z quenyi, ale tu a tam se najde pár perel ze sindarinu, jako například citace z filmu Pán Prstenů.

Thenduin, přidáno 13.1. 2009 21:04:51
Tož: v jednom slovniku je elfsky přítel Fricai a jinde je přítel Mellon... Takže toto je Tolkienova sindarská elfština?? Dobře oni...
Estelendil, přidáno 12.1. 2009 8:50:46
Uh, sem eče někdo chodí? :-)
Co se týče slovníků, je potíž jednak tam kde říká Nieninke, druhak v tom že se každý snaží dát do kupy slovník s ruzných zdrojů. Jednak jsou to jiné slovníky a druhak jsou to různé další zdroje jako Tolkienovy rukopisy a tak.
Navíc Kwenja tak i Sindar se stále i dnes rozvýjí a některá slova se doupřesnují, takže se muže stát že pro jedno české slovo najdeš ruzné významy v elfštině.

Asi by bylo lepší uvést nějaký příklad který se ti nezdá.

nieninke, přidáno 11.1. 2009 22:29:32
Thenduin: Vítám Tě v těchto síních :-) Již dlouho sem žádný poutník nezavítal.

Se slovníky bude zřejmě ta potíž, že elfština je dosti široký pojem, nejčastěji se mluví kwenjou a sindarem, ale nejspíš existují i slovníky jiných elfích řečí.

Thenduin, přidáno 11.1. 2009 22:20:41
Ahoj, možem sa opýtať ako to robite? Na netě so pozerala kolkom 6 slovnikov elfstiny a kazdy byl naozaj iný...
Estelendil, přidáno 1.8. 2008 8:48:53
Nieninke: No popravdě, že je něco nepřeložitelné kor v jazycích umělých či starodávných mne nepřekvapuje:) Ale já jsem většinou toho názoru, že pokud slovo vzniklo tak minimálně jeho tvurce ten význam zná:) Takže přeložitelné to je. :) I když u Asfalotha mi trvalo asi 20 minut uporného hleádní než se přišlo alespon na nějaké varianty ze kterých vycházet. A popravdě doted si nejsem jist jak bylo jméno zamýšleno:)
Nieninke, přidáno 31.7. 2008 21:24:13
já nejsem vzdělaná v kwenje ani sindarštině, takže toho moc nevymyslím, ale Asfaloth jak jsem tušila bude sindarsky, na stránce Calwen jsem našla, že se nedá přeložit, ale že podle všeho obsahuje sloho loth - květina. Asi to bude nějak souviset s Lothlorienem, že?:) Ale co s tím Asfa- tak na to už asi budu krátká:-/

Estelendil, přidáno 31.7. 2008 13:52:40
Arwen Undómiel,Tak tluč jen ty co ráda nemáš, tech se tam taky pár najde:).

Mno a pokud nemáš jasno v historii, nevadí určo tě baví neco zajímavého co by si ostatní rádi poslechli či vyzkoušeli :) (Paličkování, vyšívání, broušení skla, tavení kovu :D nebo třeba jen povídání o koních, jejich výchově a tak? Co třeba vše obnáší mít toho svého vlastního Asfalota doma? BTW: zkoušel nekdo už zjistit význam slova Asfaloth? (tedy krom mě :D protože já sem na takový věci děsný pako) )

Arwen Undómiel, přidáno 31.7. 2008 13:33:31
Jak už tu bylo zmíněno, tzv. dřevárníky i tolkienisty najdeš na diskuzním serveru hofyland.cz
Nevím jak bych popsala pravidla souboje, ale existují pravidla pro celou tuhle bojovou hru;-) Kdy s námi někdy pojedeš, určitě ti je před bitvou organizátoři zopakují jak bývá na akci zvykem, a mnohem přehledněji, než by ses kde dočetla,:-)

Estelku. Nevím, jestli jsem vhodný kandidát na tyhle debaty, protože v historii ani v jazyku jsem nikdy nadprůměrně sběhlá nebyla, a teď když jsem měla tolik jiných starostí jsem pozapomněla i to málo, co mi zbylo. Chtělo by to důkladnou obnovu paměti:-) Ale nápadům a návrhům se samozřejmě nebráním!
A mimochodem, já třeba nebojuju od té doby, co jsem zjistila, že takhle je pro mě celá hra mnohem přehlednější:-D A navíc nerada biju lidi, co mám ráda:-D

Nieninke, přidáno 29.7. 2008 21:49:50
děkuji vám za podporu stran mého věku:-) elfátko má za sebou rok a tři měsíce, už docela obstojně ťape, a nejspíš by se jí tam docela líbilo. Normálně jste mě skoro úplně nalomili, ještě abych já nalomila toho mého pecivála a můžeme někam vyrazit:)) mimochodem, když jsem se mu o tom nedávno zmiňovala, tak z toho byl úplně vedle, že prý by ho tedy zajímalo jak probíhají například souboje s mečem. Já jsem pochopila že to má asi docela přísná pravidla, ale nic podrobnějšího nevím, tak kdybyste byl někdo tak laskav a mohl mi to trochu osvětlit, bych bych vám vděčná. Jestli by třebas dáte link na nějakou diskuzi kde vás najdu, sem to zrovna moc nepatří..:)


a kampak se nám zatoulala anetka, že nekomunikuje?

silwien, přidáno 29.7. 2008 19:49:08
Nieninke, na dřevárně by sis určitě divně nepřipadala, já na ně jezdím už tři roky, a taky už mi není osmnáct a půl;) Nevím jak malinký je malinký, ale na větších akcích se občas ukáže i nějaké to skřeťátko. (Elfátka zatím ne, ale co není, může být;))
Estelendil, přidáno 24.7. 2008 8:17:35
Nieninke: Tak to si nemyslím že bys to prošvihla:) jediný problém by mohl být maličký a to jak ho tam dotáhnout :) Ale jinak bojovat nemusíš a mužeš naopak pomoci třeba Arwen s nějakým náhradním programem pro nás starší:)
Nieninke, přidáno 23.7. 2008 20:21:42
tak třeba se ještě podaří oživit alespoň tyhle síně, na dřevárně jsem nikdá nebyla a obávám se, že už jsem to asi prošvihla, ve svém věku a jako zasloužilá matka bych si tam asi připadala poněkud nepatřičně :-/
Estelendil, přidáno 23.7. 2008 15:32:08
Arwen Undómiel: :) A brání ti udělat třeba i pro nebojující nějaký doprovodný program? Kde by se třeba debatilo nad rasou a jejím vývojem, nad jazyky a kulturou atd?
Nechci štěpit zájemce o dřevárny na ty co hrají a ty co se rádi koukají ale nemohli by se pak koukat bo by byl program:) ale na druhou stranu proč neco takého nezkusit:) třeba by se to setkalo s dobrým ohlasem. ;)

Arwen Undómiel, přidáno 23.7. 2008 15:26:20
Teda Estelku, to je dosti výmluvné a řekla bych až dostatečně omluvné:-))) Kde se to v tobě pořád bere, když my ostatní upadáme do bláta nevědomosti?
Jinak když jsi mluvil o setkání s jazykem, mám pocit, že na dřevárně si už dneska člověk moc o kwenje nepokecá. Buď z důvodu, že spousta lidí tam nemá krom svého jména s kwenjou vůbec co do činění , nebo už to za ty roky zapomněli. Nebo prostě nemají chuť debatovat. Proto ať žije Tolkiencon.

Estelendil, přidáno 23.7. 2008 8:46:40
černá řeč? Hmm. No pravda že do pekných míst a hvozdu se většině bytostí nehodí:) leč....
Je třeba poznamenat že podobně jako má kwenja základ ve vznešeném Valarinu, tak i černá řeč stadyma pochází. Již příslovečné NAZG (prsten) pochází z Valarského Náš (ze slova máchanaškád - prsten zhouby).
A tedy mužeme říci že černá řeč má podobný prazáklad jako kwenja. Jazyk toliko opěvovaný a vznešený.
Najdeme zde rozdíly?
Překvapivě slovo pro skřeta je takřka shodne ve všech jazycích.
černá řeč: Uruk
Kwenja: urk, orko
Sindar: orch
-------------
pro světlo též podobný výraz
černá řeč: kaal
kwenja: kal
sindar: gal

je v tom neco divného?
Nikoliv pokud se dobře zaměříme na vývoj jazyků zjistíme že Valarin by teoreticky měl nést základní slova pro všechny rasy. Bohužel pro nižší rasy je jazyk Valar težký a né příliš použitelný. Proto lidé mluvili dosti odlyšným a snad i mnohem jednodušším jazykem.
Elfové kteří byli svou podstatou řekněme někde na puli cesty mezi lidmi a valar dokázali Valarin vstřebat ale pro běžnou řeč byl opět ne příliš použitelný a proto jejich prapuvodní jazyk je s Valarin v některých slovech popdobný ale jinak šel vlastní cestou. Z puvodního elfího jazyka dnes mužeme najít dosti slov právě v Sindaru který se mu podobá více jak třeba kwenja. Naopak Eldar, kteří šli do Valinoru, vzali "protoelfštinu" a obohatili ji mnohými dalšími znaky z Valarinu. Proto i kwenijská slova se nám často jeví delší a trochu těžkopádnější než slova Sindarská.
A nyní zpět k černé řeči. Tu přinesl do středozemě kupodivu pravděpodobně až Sauron. A ten překvapivě jakož jeden z Maiar, mluvil právě Valarinem.
Ale jak udělat své krásné království když vše včetně kulturního základu (tedy jazyka) je z jiné země? Jak se odlišit?
Počal tedy přetvářet Valarin do své podoby. Podobně jako to dnes činíme třeba s češtinou v hovorové řeči. Vznikají slova jako žbrďola=bublinkatá limonáda, kámoš = kamarád atd.

Dále a to je to hlavní, kdosi moudrý řekl že starch roste s nevědomostí. To že bylo zakázáno vyslovovat jméno Morgotha mělo podle mne více důvodů.
1. A asi nejzávažnější byl aby se z něj stala celosvětová celebrita strachu. Aby se strach z něj šířil natolik že nikdo se nejen nepokusí jeho jméno vyslovit ale hlavně nepujde v jeho stopách.
2. zde je trochu mistična:) každé slovo nese určitý zvuk v jedné z přírodních škol se tak praví. Správnou výslovností slov mužete jimi konat zázraky. Tvořit, uzdravovat, ale i přinášet nemoci a ničit. Dle mne právě pomocí slov (a je to naznačeno aj v Ainulindale) Ainur stvořili svět a Valar pomocí Valarinu jej dotvářeli. I zde by bylo možné vysvětlení proč nejvetší magickou moc z nišších ras měli právě elfové a skřetí šamani.
Samotné Morghotovo jméno by tedy mohlo možná nest nejakou zhoubu. Buď v podobě nějaké epidemie nebo přetvoření světa.
To co jsme viděli ve filmu když Gandalf mluví černou řečí nemuselo být projevem zloby valar kteří zátáhli oblohu ale právě síla slov která krze Gandalfa byla vyslovena jejich skutečnou podstatou.

Tedy černá řeč:
Ano brát ji s respektem, ale nebát se poznávat vše. Konec koncu bez poznání protivníka a jeho způsobu života , těžko poznáte slabin ;) kterých mužete v boji použít. :)

Nieninke, přidáno 22.7. 2008 20:15:04
černá řeč v těchto síních, brrr jak nepěkné, a to i když zazněla od jednoho ze sličného lidu, což je samo o sobě velmi nezvyklé
Estelendil, přidáno 22.7. 2008 12:12:36
anetka
Na toto není odpověď:) protože si neřekla v jakém z elfích jazyků nic méně zde by měl být jeden z možných překladů:
český:
Tři prsteny pro krále elfů pod nebem,
Sedm vládcům trpaslíků v síních z kamene,
Devět mužům: každý je k smrti odsouzen,
Jeden pro Temného pána, jenž dlí na trůně
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.
Jeden Prsten vládne všem, Jeden jim všem káže,
Jeden všechny privede, do temnoty sváže
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.

Kwenja:
Cormar neld’ Eldaranin undu telumë,
Otso Casarceruin ondomardeltassen,
Nerte Firyain; firien martinë,
Minë Lónaherun, lónamahalmaryassë,
Mordórev’ ardassë yassë lumbor caitar.
Minë corma turien ilyë të,
minë corma tuvien të,
Minë corma tultien ilyë të,
ar morniessë mandien të,
Mordórev’ ardassë yassë lumbor caitar.

Sindar:
Neledh Cyr ’nin Edhelaranath nui venel,
Odog a Ngonhirrim ned gonthamath în,
Neder an Firiath, beraid gwanno,
Min a Chirdhur or dhurvachalf în,
Ned Mordor nedhi gaenar i ngwaith.
Min Côr a thorthad hain phain, Min Côr a chiriad hain,
Min Côr a theged hain a nedhi vorn gweded hain
Ned Mordor nedhi gaenar i ngwaith.

Přiznávám že ani jedno není muj překlad je to převzato a při prvním náhledu na kwenju mám pocit že by šlo ještě malinko doladit.

černá řeč:
Gakh Nazgi Ilid Albai Golug-durub-uri lata-nut
Udu takob-ishiz gund-ob Gazat-shakh-uri
Krith Shara-uri maturz matat dumpuga
Ash tug Shakhburz-ur Ulîma-tab-ishi za
Uzg-Mordor-ishi amal fauthut burguli
Ash nazg durbatuluk
Ash nazg gimbatul
Ash nazg thrakatulűk
Agh burzum-ishi krimpatul
Uzg-Mordor-ishi amal fauthut burgűli

anetka, přidáno 22.7. 2008 11:15:50
hej nevíte někdo jak by se do elfštiny přeložilo: Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže, jeden všechny přivede do temnoty sváže
Estelendil, přidáno 21.7. 2008 8:22:36
anetka:
záhadná písmena u slov jsou zdroje ze kterých je čerpáno, jsou nekdě aj tady popsané. Čerpá se totiž z ruzných slovníků mnoho zdroju je možné nalézd v Ardalambionu v pánu prstenů v různých dopisech atd. Aby každý kdo studuje jazyk měl možnost si pravost či správný překlad ověřit uvádějí se často ve slovníčcích ještě tato písmenka.

sari: nejsem si jist ale při prvním náhledu se bude jednat o slovo se základem "sar" dost pravděpodobné že se jedná o chybné množné číslo od slova kamínek. SAR množné číslo SARDI nikoli sari jak by se dle gramatiky dalo asi čekat. :)

Problém je v tom že každý zvládne základní gramatiku. Není až tak těžká a zpravidla si stačí všimnout na co slovo končí či začíná a podle toho se dá přípona či předložka. Prušvih nastane u slov kterým já říká "starobylá" slov která se dnes ukazují v novém tvaru (vypustili se některé hlásky, ale při skloňování a časování se puvodní tvar opět objěvuje. Příkladem muže být slovo kamínek, které pokud se nepletu bude mít stejné kořeny jako přídavné jméno SARDA=tvrdý. Tedy puvodní kořen pro skloňování bude SARD- a podle nej již správně přidáním I vytvoříš SARDI. Podobně sestra je seler, ale sestry není selerI anébrž od kořene sell- tedy selli.
Nejčastěji se to podle mne stává u koncovek která nesou hlásky ze "staré kwenji" rd, ll, mm zde se nově kwenja snaží o zjednodušení, ale skloňování zustavá protože po novu by se blbě skloňovalo a mohlo by slovo nabýt nového významu :) (tak si to myslím alespoň já:) )

anetka, přidáno 20.7. 2008 16:34:19
pls newíte někdo co to znamená sari nebo tal nějak?
anetka, přidáno 20.7. 2008 8:57:07
Co prosím znamená to Q, QJ, LR, LotR, WL, atd., např. na konci slovíček???? Nebo třečba v " (Sloveso "čichám" užito podle QL. "Nosta" v Q. znamená "rodit, pomáhat při porodu") "
Estelendil, přidáno 18.7. 2008 11:35:27
Mohla, proč by ne, Laisi aspon pokud já jí znám, je přívětivá a ráda pomuže komukoli kdo má dobré srdce. Kontakt jsem ti poslal na tvuj e-mail přeci jen vždy dbám na ochranu osobních udajů :)

anetka, přidáno 18.7. 2008 10:15:06
a myslíš žě bych tu laisi mohla nějak kontaktovat?
Estelendil, přidáno 18.7. 2008 8:24:35
anetka:
PS: snažíme se tu s několika málo lidičkama opět rozjet projekt Laukimar. Tedy server na kterém krom slovníků, by měli být aj "učebnice" či spíše studijní materiál k ruzným jazykům především elfím ale časem by měli být aj trpasličí ,černá řeč atd. Tento projekt tu byl ale bohužel nastaly okolnosti které vedly k jeho dočasnému ukončení:) Nyní se to pomalu rozjíždí takže pokud chceš se přidat mužeš napsat na Estelendil@seznam.cz.
Co očekáváme:
chuť poznávat a učit se novým věcem.
Co nabízíme:
radost z dobře odvedené práce:)

Estelendil, přidáno 18.7. 2008 8:20:19
anetka:
Je mi líto, ale tady na tom foru už je to více méně mrtvé. Většina lidiček se přesunula na Hofyland.cz a mám pocit že mnoho z těch co tu kdysi válčili s elfštinou už se jí toliko nevěnují, naopak užívají si přátelství, která zde vznikla.

Jinak výuka na forech bývá ruzná. Tady například Laisi nadhodila určitou lekci a ukoly, lidé se na to podívali, snažili si to vmlátit do hlavy a pak se vedla diskuse nad věcmi které nebyli jasné.

Já jako samouk na všechno co jsem se kdy pořádně naučil, mám přístup právě takovýto. Všade z ruzných zdrujů sesbírám informace a ruzná diskusní fora pak využívám pro doupřesnění.
Bohužel i na výuce přes net platí zásadní pravidlo. "Samo vám to do hlavy nevleze". Takže je třeba mít chuť a snažit se primárně sám :-)
Občas se pořádají ruzné dřevárnické akce, takže je třeba možné zajet tam a poptat se a bavit přímo s lidmi. Také je Tolkien con, který se pořádá každoročne v lednu. Na něm je dokonce možné se potkat přímo se samotnou Laisi a poptat se na ruzné detaily ohledně elfštiny a hlavně elfích slavností a zvyku :)

anetka, přidáno 17.7. 2008 18:24:01
ano taky by mě to zajímalo jak to na tom diskuzním foru probíhá
Lanajda, přidáno 4.2. 2008 12:50:05
já bych se chtěla zeptat, jak probíhá výuka na diskusním fóru. protože jsem nováček, prakticky nevím jak na to. prosím odpovězte mi na mail. děkuju
Estelendil, přidáno 18.12. 2007 9:32:07
Na tohle je lepší se obrátit na Laisi, myslím že dělá zajímavé akce s ještě zajímavějším námětem. Já osobně si myslím že Vánoce jsou vysloveně svátkem lidí. Elfové jsou ve své duši totožní s přírodou, pokud umírá ona umírají aj oni. Proto nejvíce slavností ruzného druhu bylo a je v dobbách kdy se příroda probouzí a vzkvétá. Pokud vezmu fakt Silmarillion pak by zima spíše vyvolávala smutné vzpomínky. Neznám ani mnoho elfů kteří by si libovali v mrazu a sněhu :). Nic méně sněhová krajinka muže za určitých podmínek být neuvěřitelně krásná. Já většinou mám uchylku že když už se dostanu do lesa, tak se pomalu procházím připadně sednu na nejakém oblíbeném místě a zamyslím se nad tím co kolem nás je:). Jak se utápíme kolikrát v ruzných revolučních technologiích, že tací jako já stráví hodiny času u počítače a přesto příroda kolem nás je nenahraditelná. A jako ten nejlepší přítel, tiše stojí až si ji všimneme, aby nám mohla dát svou věškerou pomoc v podobě radosti a přirodní energie, díky níž muže naše ochablé tělíčko opět existovat. A vubec podobbné dlouhé uvahy, které některým příjdou zcestné, ale já si je pak užívám :) A co vlastně Arinjatimpe? Stále ve vší kráse a radosti? Hmm, nekdy si říkám, jestli jsou elfové zaměřeni více na budoucnost nebo minulost :) I v Silmarillionu totiž najdeme spoustu ukázek kdy existovali opěvné písně a básně pro skutky událé v minulosti, ale mnohem méně jich opěvuje budoucnost. A tak jako si lidé lámou hlavu po celá staletí s otázkou "co bude?" mužeme si asi u elfů lámat hlavu nad otazkou "Ví, co bude?". Asi ano, což ukazuje Elrond ve svých příbězích kdy ač se bránil co mohl od dob kdy přijal ke svému dvoru matku Aragorna a jejího syna, věděl že čas elfů je u konce. Možnná to věděl už v době kdy Isildur nezničil prsten, a možná to věděl už od dob kdy se se svým bratrem rozešli coby dvě rozličné linie. Né nadarmo se říká že rodina má zustat pospolu a pokud přátelé a blizcí drží po spolu že tento svazek je nezničitelný, ale stačí aby se jeden oddělil a svazek se postupně rozpadne (příklad možno nalézt aj v pověsti Tři svatoplukovi pruty:) ). A tedy možná už tehdy Elrond věděl že jeho rod stejně jako rod lidí dozná značných změn. O to větší uctu u mne elfové mají, nebb i když vědí že přijde neco zlého nebojí se zustat a čelit tomu. Což mne osobně se ne vždy povedlo, avšak každá i špatná skutečnost mne změnila a přinesla nové pohledy. Za to všechno asi bych měl vzdát své Eruhantale.
Nieninke, přidáno 17.12. 2007 17:04:18
Estelendile, děkuji za optání, myslím že se máme všichni dobře:-)Na knížku to zatím asi nebude, nejspíš by jí rozkousala a zničila dřív než se naučí písmenka. Ale jen z toho bude mít rozum, budu jí předčítat Silmarillion, aby se seznámila s historií:))) Aspoň bude ve škole napřed:-p

Když už sem zabloudí i elfové, mohli by prozradit, jestli mají na Vánoce nějaké spešl elfí rituály, zvyky a tak?

Estelendil, přidáno 17.12. 2007 9:22:21
Nieninke: elfové předali lidem Ardu a ted tu nemají co pohledávat:) Takže jen skrytě sledují co se lidé za tu dobu naučili a jak spravují Ardu ;)
Jinak jak se má maličký? Doufám že bude mít neco hezkého pod stromečkem, třeba knížku o elfech :) nebo přírodě.
Krásné svátky Všem

Nieninke, přidáno 14.12. 2007 21:17:58
to je opravdu dobrá zpráva vidět, že elfové zase zavítali do těchto končin:-) snad dokonce zas pro změnu zůstanou rok dva mezi námi?
Estelendil, přidáno 3.12. 2007 8:43:40
Arwen Undomiel>
No já toho oběcně namluvím málo a přesto hodně:) Ale tohle byla jednoduchá otázka:) Takže jsem jí snad zvládl dobře :D

silwien, přidáno 2.12. 2007 22:41:50
Nojo, elfové někdy rok-dva putují po světě, aniž by potřebovali promluvit se smrtelníkem, a pak najednou promluví, jako by čas ani neplynul... Je dobré vědět, že tam venku pořád ještě jsou;)
Arwen Undomiel, přidáno 1.12. 2007 22:49:24
Vidím, že náš "starý" dobrý Estelendil je opět v plné síle:-)
Estelendil, přidáno 27.11. 2007 9:11:14
Budeš se divit ale jako E. ty dvě tečky jsou tam naopak nikoli kvuli české výslovnosti ale kvuli výslovnosti anglické, kde e často zní nezněle a zapadá. Vubec většina textu se čte tak jak je napsáno, výslovnost je někdy sporná u znaku které vyjadřují souhlásky. KW, NKW, LL atd. Ale zde je možné řídit se hlavně citem. Hlásky s W nejsou vyslovovány tak že je W tvrdé, ale spíše měkké a neznělé. Proto se uvádí výslovnost podobná anglické a tedy neco mězi QU a jen U :) čili NINKWE by se dalo takto přepsat asi jako neco mezi NINQUE či NINKUE to K je tam pak takové hrdelní neznělé ;)
u dvojhlásek LL NN... se mužeme řídit myslím dvěma ukázkami. 1) ve filmu pán prstenů kdy Gandalf vyslovuje sindarské Mellon. A tedy vidíme že slovo je rozdeleno přízvukem na prvním L na jakási dve slova, ale ve výslovnosti by nemělo jít poznat že tam jsou dve je to spíše jaká si houpačka, kdy zvýrazníme první L a pak se stále jedním dechem přeneseme na druhé a dokončíme. Přepis by tedy mohl být MeL-lon.
2) tento druhý příklad známe z češtiny například u slova Měkký. v běžné hovorové mluvě pravda uvádíme pouze jedno K a tedy vyslovujeme měký, ale správná výslovnost je se dvěma,a je právě velice podobné alfím zdvojeninám a tedy MěK-ký :)
Ideálně je dobré slyšet nějaké texty a z toho si osvojit výslovnost, nic bych se však nebál vyslovovat po svém přeci jen každý jazyk i když má svá pravidla, tak každý používáme jinak.
Hodně štěstí při učení ;)

Romča, přidáno 5.7. 2007 13:36:37
Elfština je úžasná.Nějaká slovíčka z Elfštiny jsem se už začala učit-je to skvělí!Tak ahoj
Radagast Hnědý, přidáno 26.4. 2007 20:14:48
mate to tu super, ale taky hodne dlouhe, prosim poslete mi to na e-mail svrcina8@seznam.cz diky moc
Narsil, přidáno 29.3. 2007 13:47:31
čauky, ten nahranej slovník by nebyl vůbec špatnej nápad. některá slovíčka do té hlavy prostě nejdou. barvy jsem se učil na projíždějících autech kolem. nebo jestli by se tu našel někdo zkušenější, kdo by mi pomohl, může se ozvat na icq 193-792-313 díky
Teri Fletcher, přidáno 4.3. 2007 9:26:42
já jsem se zkoušela nučit sama ,ale moc zdaru nebylo.Plsy najde se tady někdo takový kdo by byl ochotný mě to naučit? jestliano,tak ať mi napíše na TeriFletcher@centrum.cz
Elondor Gantal, přidáno 26.1. 2007 21:22:12
Aiya Nildor..Nevíte někdo třeba o nahraném slovníku??aby bylo jasné jak co vyslovovat..já stejně jako ostatní"elfové"..nemám moc zkušeností a knihy toho moc nenamluví:-)..a nebo co třeba hodiny přes Skype??Děkuji
Sardo, přidáno 9.1. 2007 21:58:35
Elfština je super, ale chtělo by to dobrého učitele, jelikož to z učebnice moc nechápu :o)!!!
Arwen Undómiel, přidáno 7.1. 2007 0:32:37
A co přesně ti nejde?
denča, přidáno 6.1. 2007 13:37:56
plosim pomohl by mi nekdo s naucenim Elfstiny??moc mi to nejde!:-(
petr, přidáno 5.12. 2006 20:05:55
lidi pomocte prosim nekdo alespon s tim prekladem mnoznych cisel nejak mi to neni jasny dejte vedet na mail a ja poslu odpoved nebo cislo icq diky
Arwen Undómiel, přidáno 5.12. 2006 14:34:10
Já třeba myslím, že mám poměrně dobrou výslovnost. Chce to cvičit a najít si hodně lingvistické omáčky kolem Tolkienových jazyků:-)
Elysir, přidáno 4.12. 2006 12:13:19
Monica: Chm, to je problém, nad kterým se ustavičně debatuje, výslovnost se těžko sjednotí. Řiď se citem ;o)
Monica, přidáno 3.12. 2006 20:02:21
Dejme tomu že se to třeba naučím sama ( tj. gramatiku atd.) ano? Ale jak pak tedy poznám jestli mám správnou výslovnost?
Arwen Undómiel, přidáno 26.11. 2006 16:55:49
Pokud máš dost píle a inspirace do učení elfštiny, mohl bys zkusit samovýuku. Nikdo ti nic nebude diktovat, v ničem tě omezovat a ani na tebe tlačit v termínech. Zkuste si to sami, nikdo asi nemá tolik času nebo znalostí na to, aby pomohl ještě dalším;-)
Gina, přidáno 22.11. 2006 22:59:04
Jujky tak to bych brala taky! :D
denda, přidáno 21.11. 2006 15:37:57
kdo by me ucil elfstinu treba pres icq?? domluvili by jsme se:-))
petr, přidáno 18.10. 2006 20:16:41
ahoj potřebuju někoho, kdo by mne naučil po icq elfštinu. Když mi budeš chtít poradit napiš mi prosím mail pošlu ti obratem své icq
prostě Eva, přidáno 29.8. 2006 11:33:12
Co prosím znamená to Q, QJ, LR, LotR, WL, atd., např. na konci slovíček???? Nebo třečba v " (Sloveso "čichám" užito podle QL. "Nosta" v Q. znamená "rodit, pomáhat při porodu") "

Elysir, přidáno 8.8. 2006 10:29:48
Estelendil: Jůůůů, to bude paráda.. ale to by ses pak měl přejmenovat... co třeba EsteLICHdil? :oD
Estelendil, přidáno 22.7. 2006 17:03:12
Arwen Undómiel: žádné takové, až naděje umře naposled, zustane mrtvá, přeci nebudu vstávat z mrtvých :D to bych pak musel být lich :DDD
Arwen Undómiel, přidáno 22.7. 2006 9:55:10
No to bych tak úplně netvrdila. Nesmrtelnost je něco trochu jiného;o) Ale naděje má mnoho podob a tak se může rodit znovu a znovu:o) Že, Estelku?:-D
Laivindie, přidáno 21.7. 2006 16:05:53
No umře ,ale až nakonec a o tom už nebudeme vědět :D Takže je vlastně nesmrtelná :D ne??? :D
Arwen Undómiel, přidáno 13.7. 2006 22:15:19
Ano, Estelku. Ale to už tady nebudu:o)))
Estelendil, přidáno 12.7. 2006 11:02:47
Arwen Undómiel:
Stejně je škoda že jednou umře ne? ::D

Arwen Undómiel, přidáno 12.7. 2006 10:56:45
Laivindie: Myslíš "Estel fire métima"? To je výraz pro známou větičku "Naděje umírá poslední"...:o)
Laivindie, přidáno 12.7. 2006 9:11:37
Arwen Undomiel: Jo? A co to znamená??? :)
Arwen Undómiel, přidáno 8.7. 2006 23:06:36
Estelendil: To je jednorožčí výraz?:o) Já ho už teda používám docela dlouho a nepřijde mi to zrovna jako speciální složenina. To spíš takové "Estel fire métima" se teď začíná rozmáhat;o))
Estelendil, přidáno 8.7. 2006 20:03:08
Arwen Undómiel: Je krásné vidět jak se jednorožčí výraz pro "s radostí :)" tak rychle ujal ;:)
Arwen Undómiel, přidáno 8.7. 2006 9:02:08
Laivindie: Alassenen:o)
Laivindie, přidáno 8.7. 2006 7:47:46
:D tak to je teda dobrý!!! Docela se mi ulevilo! Moc díky!!!
Arwen Undómiel, přidáno 8.7. 2006 0:02:40
Laivindie: Možná tě to překvapí, ale výslovnost "ë" není žádná věda. Čte se to prostě a jednoduše jako "e" :o)
Jde o to, že tyhle dvojtečky nad některými samohláskami zavedl profesor Tolkien v Quenye proto, aby si hlavně anglicky mluvící národy dali pozor na výslovnost a nevynechávali tyto samohlásky třeba na konci slova (jak mají ostatně ve zvyku). Pro nás Čechy se tedy tímto nic nemění:o))
Přeji hodně zdaru a trpělivost.

Laivindie, přidáno 7.7. 2006 23:39:01
Elftina je skvělá! Asi se jí začnu učit. Mám ale problém s výslovností. Nevíte jak se čte ë Nikde to nemůžu sehnat. Předem díky
Fišpy, přidáno 1.4. 2006 22:26:36
Arwen Undómiel:tag ja ti dekuju mocc a taky se mej
Arwen Undómiel, přidáno 1.4. 2006 19:54:46
Fišpy: Je hezké, že máš takový valný zájem, ale co si takhle třeba utříbit příště myšlenky a napsat to vše najednou;o)))
Na Prstenu není elfština, ale Černá řeč Mordoru. Určitě znáš nejznámější báseň z PP - "...Jeden Prsten vládne všem, jeden jim všem káže. Jeden všechny přivede, do temnoty sváže..." Tak to je přesně ono, jen je to v tomhle případě "Aš nazg durbatulûk, aš nazg gimbatul,
aš nazg thrakatulûk agh burzum-iši krimpatul."(doufám, že je to správně. V téhle řeči jsem laik:o)) Takže z toho vyplývá, že elfí písmo, neboli Tengwar, se dá použít na každý jazyk, jen s drobnými úpravami v abecedě;o)
Měj se krásně...

Fišpy, přidáno 1.4. 2006 19:13:45
nevite nekdo co je napsano na prstenu Pana prstenu??Ja to mam ale nevim co je na nem diky moc staci jen treba tady nepsat nebo na muj email dekuju :D
Fišpy, přidáno 1.4. 2006 19:10:48
kdybste nekdo cokoli o tom nasel tag mi prosim dejte vedet ...diky na Hanka.Fisher@seznam.cz diky mooocccc
Fišpy, přidáno 1.4. 2006 19:01:15
jeste tag umet psat(elfsky) a je to super ZDRAVIM VSECHNY!!!!
Fišpy, přidáno 1.4. 2006 18:59:28
hej lidocky je to vsechno hudsty...umet tenhle jazyk je fakt huty :D
Fišpy, přidáno 1.4. 2006 18:58:32
Estelendil,diky...
Arwen Undómiel, přidáno 31.3. 2006 12:59:13
Estel: To nic, to bude těmi složitými názvy stránek:o)) Já bych přidala informace na Laukimar jistě také;o)
Estelendil, přidáno 27.3. 2006 21:57:52
Arwen Undómiel: nebudeš tomu asi věřit, ale chtěl jsem puvodně dát ten tvuj web, jen jsem si nemohl hned vybavit, jak je jeho adresa :) Takže jsem rád, žes jej sem dala ;)
Arwen Undómiel, přidáno 26.3. 2006 14:21:46
Nebo se mrkněte na: http://www.vanimaundome.websnadno.cz
Tam taky něco je:o)

Estelendil, přidáno 21.3. 2006 15:30:56
Fišpy zkus mrknout na www.laukimar.org je tam i slovník kwenji.
Fišpy, přidáno 21.3. 2006 15:27:57
prosim kdyby mi nekdo poslal jeste neco o elfstine nebo nejaky slova elfsky a prelozeny do cestiny dekuju mocinky a miluju Pana Prstenu
Leyt, přidáno 16.2. 2006 15:37:51
Arwen Undomiel prosím nemohla bys mi poslat další lekce nebovšechno co máš o elfštině... na r.macku@seznam.cz) Dík
Estelendil, přidáno 1.1. 2006 22:29:48
Pozor!!!!!
Není to www.laukimar.cz ale www.laukimar.org! (Rozdíl v koncovce nikoli CZ ale ORG :D )

Elysir Elf, přidáno 29.12. 2005 19:27:33
mik: Třeba ve druhé lekci :oD
Nebo taky na www.laukimar.cz, pokud tam nebudeš páchat nějaké zlo... Ale teď je laukimar pro všechny uzavřen až do tuším 3.1.

mik, přidáno 28.12. 2005 19:23:54
ahoj totoje dobrá stránka na výučbu elfštiny ale neviete kde by som sa mohol naučiť elfskú abecedu??? dakujem za pochopenie
Estelendil, přidáno 28.11. 2005 10:44:31
Aija laikwa lasse;-)
Legolas, přidáno 27.11. 2005 16:33:40
Aiya


Arwen Undómiel, přidáno 25.11. 2005 14:49:50
Estel: Fráze nemám, ale mohu zkusit i nějaké vytvořit a poslat nebo vložit na své stránky a dát i potom odkaz na HL. Vlastně abych tak úplně nelhala, mám fráze, ale nejsou mé, nýbrž stažené odkudsi. Ale jsou v nich chyby, tak bych se to pokusila upravit...Ale nebude to asi hned:o/
Estelendil, přidáno 24.11. 2005 20:38:30
Akller: zrovinka jsme to tu vysvětlili, doporučuji přečíst občas i starší příspěvky:). JInak ve zkratce, v elfštině čti Ë jako E ať se jedná o Sindar, Kwenju, Valarin, Nanodrin či jakýkoli jiný jazyk elfů;-)
Akller, přidáno 24.11. 2005 18:08:20
nevíte nekdo jak se cte prehlasované E............dik za odpoved
Estelendil, přidáno 21.11. 2005 11:57:32
Arwen Undómiel: Měli bychom spojit sílu a vytvořit nějaký komunikační nástroj například na Laukimaru:). Mylšeno tak aby tam byli drobné fráze:) Něco se už připravuje, ale možná jestli máš odkudkoli dotazy na nějaké fráze, pošli mi to ať je tam mužu přiřadit také;)

Jinak oblíbené pro dobré ránko by bylo mána arin:)

Arwen Undómiel, přidáno 20.11. 2005 0:27:19
Elfka: Tak to je různé. Můžeš říci "Aiya" neboli sláva, zdar. Nebo můžeš říci "vanima aurë" což je krásný den....To je jen tak zhruba, našlo by se toho víc:o)
Arwen Undómiel, přidáno 19.11. 2005 14:59:36
Akller: Řekli bysme, ale už to tu bylo zmiňováno tolikrát:o) Vítej.
Akller, přidáno 19.11. 2005 13:38:15
Elfština je obravndu pěkná řeč neřekliby ste
Arwen Undómiel, přidáno 9.11. 2005 22:20:00
Estel: Asi jsem o tom začala moc dumat, no:o)))
Estelendil, přidáno 7.11. 2005 12:15:36
Arwen Undómiel:
řečeno krásně leč i na mě docela složitě:) Prostě v kwenji se čtou všechna E jako E :-D ať už jsou zapsána jakkoli (tedy vyjma čárkovaných tedy dlouhých É:) )

Ale jinak jsi to řekla opravdu krásně:)

Arwen Undómiel, přidáno 5.11. 2005 11:32:48
Elessar: Přehlasované e neboli ë se čte zcela běžně jako e:o) Jde pouze o lepší výslovnost třeba pro anglicky mluvící lidi, vlastně upozornění na znělé "e", kteří by logicky například koncové "e" vypustili;o)
Elessar, přidáno 5.11. 2005 10:10:23
Nevíte jak se v elfštině čte přehlasované e?
Evenstar, přidáno 13.6. 2005 16:00:35
Miluju Pana prstenu a zboznuju Aragorna
Estelendil, přidáno 10.6. 2005 12:48:00
Lubos 1:
To jako proč?:) Protože máme rádi přírodu a vše kolem ní?;)

Potom s tebou souhlasím:D
Rád budu vymaštěncem, když budu moci vydět zelené stromy rust za zlatým sluncem:)

Hodně štěstí do tvého života (nevymaštěncu:D )

Lubos 1, přidáno 10.6. 2005 10:47:28
Vymaštěnci
Estelendil, přidáno 28.4. 2005 8:59:08
Pro všechny, doporučuji psát do šesté lekce, protože sem chodí asi jen 3 nebo 4 lidi, takže pokud neco potřebujete, jukněte do 6. lekce ;)
Elunne, přidáno 27.4. 2005 22:16:42
Já se elfštinu učím pár týdnu a docela to klape☺
Arwen Undómiel, přidáno 9.4. 2005 0:54:25
Nanai Ar: Prvni lekce znamena, ze to bude zacatek:o) Pravda, uz se tu o tom trochu zmatenem nastupu do sveta kwenijstiny mluvilo, ale staci se do toho trochu zacist a zjistis, ze to nic tak tezkeho a rychleho pro zacatek neni....
Nanai Ar, přidáno 21.3. 2005 17:14:02
Mozem sa vas spytat ci to myslite vazne ze to co je tu oznacene ako 1. lekcia je ozaj uplny zaciatok?
Lebo sa mi to zda trochu rychle, iba hole fakty...
Tak som teraz z toho trochu zmetena, no neviem ci som taka hlupa alebo co...
Ja som totiz zacala s lekciami na http://www.fantasyplanet.cz/lotr/quenijstina.asp a tam je to kus rozpisanejsie a pozvolnejsi zaciatok ale skoncilo to 3. lekciou ked som vedela akurat mnozne cislo od podstatnych mien a to je tu hned na zaciatku, tak neviem...
Nányë alassëa omentielmanen

Honza, přidáno 31.1. 2005 15:31:52
Ahoj,Arwen Undómiel,jestli bys byla tak hodná a poslala mi je,tak bygh byl moc rád...!!!Avšak nemohu to po tobě žádat,pokud ty sama nebudeš chtít...Tak tě jen prosím pošli mi cokoliv co se týče elfštiny na můj e-mail:Nietzschean1@seznam.cz
Předem ti děkuji za vše,co mi pošleš...
Zatím se měj moc hezky a brzy se ozvy(budeš-li chtít...)
Ahoj

Arwen Undómiel, přidáno 28.1. 2005 15:33:57
Honza:A chces opravdu vsechny?To bych ti je posílala nepretrzite tak pul roku:o) Staci zadat na nejakem vyhledavaci "elfstina" popripade "quenya" a bude toho,ze se budes divit....
Honza, přidáno 27.1. 2005 16:32:25
Ahoj,našel by se zde někdo,kdo by mi mohl poslat na e-mail nějaké materiály o elfštině?Čím víc tím budu raději...
Napište prosím,prosím,prosím!!!!:o))

Arwen Undómiel, přidáno 21.1. 2005 14:20:28
Ze by dalsi fanynka Orlanda:o)?
Luthiel Tinuviel, přidáno 17.1. 2005 16:04:44
miluji tě legolasi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Arwen Undómiel, přidáno 15.1. 2005 1:15:51
Ancalagon:Neco o Khuzdul jsem nasla na www.fantasyplanet.cz/eporedax/art.aspID=77 ale je to dost znama stranka,takze nezarucuji,ze ji neznas:o)
Jinak je vse v anglictine...

Silwien, přidáno 15.1. 2005 0:57:13
Ancalagon: Zkus třeba tuhle: www.nofar.wz.cz/ainur.htm Je tam o všech řečích něco, třebaže toho zas tak mnoho není. Ale je tam mnoho odkazů na jiné stránky, takže nějakou cestu už si najdeš.:)
Estelendil, přidáno 14.1. 2005 23:48:54
Ancalagon:

Trpasličtina je Khuzdul hledej tedy né trpasličí řeč, ale Khuzdul :)

Ancalagon, přidáno 14.1. 2005 17:20:31
Budem ti velmi vdacny Arwen Undómiel. A inac ta elfstina je super!!! :-))
Arwen Undómiel, přidáno 14.1. 2005 15:46:40
Adiemus:S výslovností to není zase tak slozité a vetsina slov se cte stejne jak se píse.Jelikoz mi nefunguji hacky na fórech,napisu ti neco o tom na e-mail:o)

Ancalagon:Trpaslicí rec urcite existuje,jen není tak hojne rozvinuta a propracovana jako treba quenya.Nekterí odborníci se v Tolkienove díle napocitali az 21 jazyku!Eruzel na tuto rec odkazy nemam:o( ,ale zkusim se poohlednout.

Ancalagon, přidáno 14.1. 2005 15:15:19
Chcel by som sa spytat, ci tolkien vymyslel aj jazyk trpaslikov. Totizto mna velmi fascinuju trpaslici a chcel by som sa naucit ich jazyk. Ak ano prosim napiste mi stranku (len nie anglicku) kde by som sa ho mohol naucit tak ako elfstinu na tejto stranke!!! Dakujem
Adiemus, přidáno 13.1. 2005 22:38:57
Já bych se chtěl zeptat jak mám vědět jak to vyslovovat já bych se tu elfštinu rád naučil.Děkuji
Arwen Undómiel, přidáno 22.12. 2004 17:18:17
Pak je tedy odpuštěno:o)
Witchking of Angmar, přidáno 21.12. 2004 15:11:15
Myslím arven. Omlouvám se. To byla nepozornost

Arwen Undómiel, přidáno 16.12. 2004 17:10:56
Witchking of Angmar:A myslel jsi Arwen nebo Arven?
Witchking of Angmar, přidáno 16.12. 2004 13:49:21
arwen, a jinak zdravá, jo
Arwen Undómiel, přidáno 8.12. 2004 16:39:02
Arven:??????????????A co to má společného s těmito stránkami??????
Arwen Undómiel, přidáno 21.11. 2004 16:48:27
Taky tohle jednání nenávidím a už vůbec nechci aby Tolkienova díla byla kritizována,včetně elfštiny!Na svých stránkách pro to také dělám maximum a jsem ráda,že takových lidí se stejným názorem je víc.
Namárie tenn´enomentielva.

Lord of the Angmar, přidáno 20.11. 2004 18:20:44
V tomto případě mám opravdu stejný názor jako Elfové, ale to i proto, že by ti "magoři" zahrnovali i mě. Taky se mi vůbec nelíbí, když někdo jen myslí, nedej bože, i veřejně šíří urážky na nás (magory)nebo Tolkienovo dílo. Sice je fakt, že každý má právo na vlastní názor, a ne všechny zajímá Lord of the Rings (Silmarillion, atd. atd.). Většinou to jsou lidé, kteří na to nemají čas (což by bylo v pořádku), nebo "lidé" ( v tomto případě Člověk), kteří film, knihu nejspíš vůbec nepochopili (nebo se pochopit nesnažili).
Arwen Undomiel měj se fajn

Arwen Undómiel, přidáno 20.11. 2004 14:22:52
Lord of the Angmar:Všichni jsme si to domysleli....Jen se divím,že máš takové jméno a i přesto máš stejný názor jako my ,,elfové"!
Nan mantúlie!-Vítej!

Lord of the Angmar, přidáno 19.11. 2004 20:44:29
Shrnuto čistě a jednoduše ten "Člověk" je pěknej.....(všichni víme)
Jeho chyba, že jeho hlavním zájmem je (jak je vidno) vytáčet jiný lidi (popř. jiné rasy), ale aby se pak jednou nedivil, až od někoho dostane pěkně přes hubu (a bude už jako skřet i vypadat, ne jen tak myslet, teda myslím NEMYSLET)

MinoXP, přidáno 4.11. 2004 14:56:11
Silwien.
Ja si ten strom neprivlastnujem ale urcite to pomoze mnohym ked budu mat slovicka pokope a podla abecedy a bude tam fakt vsetko.Ale ked to budem davat na CD tak mna to tiez nico stoji
Namarie

Arwen Undómiel, přidáno 31.10. 2004 16:45:45
Silwien:Možná jsme magoři,ale v dobrém smyslu.Tenhleten Člověk ukázal tím svým chováním,co je zač on sám(divím se,že si vůbec říká člověk a ne skřet)Vsadím se,že on sám je na tom s jazyky tak špatně a musí jen závidět ostatním jejich píli.Nebudeme ho zkrátka řešit(jen se divím,že sem vůbec leze,když má na nás takový názor.)
Silwien, přidáno 29.10. 2004 10:41:31
Aiya Človíčku. My zde hledáme v každé živé bytosti něco dobrého, a to nám zas tak špatné nepřipadá. Na tobě je obdivuhodné přinejmenším tvé sebevědomí, jsi si tolik jistý, že všichni jsme magoři, pouze ty jsi absolutně v pořádku. Na názor máš samozřejmě právo, ale obávám se, že s tímto přístupem si moc přátel nenajdeš. Čas od času sem někdo vlítne, pouráží všechny kolem, a zmizí beze stopy. Bývají to však osamělí lidičkové bez přátel, kteří si tím léčí vlastní osamělost. Vyvoláváš v nás víc lítosti než hněvu, proto že pokud se nevrátíš, nemůžeme ti vůbec nijak pomoct.
Člověk, přidáno 28.10. 2004 23:09:02
Jste magoři!
Arwen Undómiel, přidáno 10.10. 2004 11:59:56
Kesidy:To je fajn,že jsi faninka.Tohle je ovšem stránka zabývající se Quenyou a ne Sindarinem.Pokud vím,,Vrať se do světla se řekne-Tolodan nan ngalad" Ale na Sindarin odborník nejsem a možná se pletu já.Přesto vítej.
Vanima aure,nildo.

Kesidy, přidáno 8.10. 2004 15:17:53
ahojky jsem velká faninka pána prstenů
golodan dan gala- vrat se do světla

Silwien, přidáno 1.10. 2004 22:38:47
Aiya, Miňo. ZÁJEM má asi každý, kdo se motá kolem, PENÍZE možná taky, ALE??? Na netu je elfštiny jako ovoce na stromě, jen si utrhnout a zakousnout. Jsi ovšem první, kdo zde tyto sladké plody nabízí k prodeji. O tvém vzdělání nepochybuju, ale jsi opravdu přesvědčen, že ti ten rodící strom patří?
Miňo XP, přidáno 1.10. 2004 21:45:59
Mali by ste záujem o program na CD ktorý by obsahoval výuku TENGWARu a ELFŠTINy + slovník (quenijský)? Cena by bola približne 150SK + poštovné. Viac na: http://elfstinaxy.wz.cz/
Arwen Undómiel, přidáno 25.9. 2004 17:46:55
Slamma:Podle mého úsudku znamená Mithrandir ,,Šedý poutník" ,ale přesněji by to věděl třeba Estelendil nebo Melisilme.
Vanima aure

Slamma, přidáno 31.7. 2004 13:37:29
ahoj, chci se zeptat co znamena mithrandir
diky Slamma

Calwen, přidáno 5.7. 2004 17:44:43
Najde se někdo, kdo by mi chtěl pomoct s výukou sindarštiny? Prosím prosím;-) Hantanye!!!
Lalailas, přidáno 7.6. 2004 9:42:25
To Theritos and Raddy: Tak to se pletete, jsou skvělejší stránky !!! (s učebnicí, se slovníkem, se psaním v tengwaru), ale ty nejsou pro takové, kteří chtějí dělat jenom machry, ale pro ty, kteří se chtějí něco skutečně naučit…a taky to tak cítí!
Tak až budete studovat pilně a budete mít o kwenju opravdový zájem, jistě ty stránky objevíte i sami. (jsou na ně ostatně odkazy i někde tady...) Tak hodně štěstí... ;o)

P.S.: Estelendil, Melisilme , promiňte, ale já to musela říct….

raddy, přidáno 6.6. 2004 14:00:25
to bych nerekl lepsi bych rekl ze jsou tyto :
http://www.fantasyplanet.cz/eporedax/qart.asp?ID=115
je tam vsechno i SLOVNÍK!!!!!!!!!

Theritos, přidáno 6.6. 2004 11:11:07
Tyhle stránky nemají konkurenci.Nejlesí stránky jaké jsem kdy videl.Ted muzu na kluky machrovat,ze umim elfsky :)))
raddy, přidáno 19.5. 2004 20:46:24
prosim help:
co je to "i" a co je to "itila"??!?!??

raddy, přidáno 18.5. 2004 17:59:57
existuje nějaký elfský slovník? byť anglický?
Finlaurea, přidáno 21.4. 2004 15:05:00
Beren: lekcie Sindarštiny sú v Ardalambione. http://www.uib.no/People/hnohf/ je to úžasná stránka. Sú na nej všetky jazyky Ardy :))
The Myther, přidáno 2.4. 2004 13:53:54
Estelendil: dik :-)
Estelendil, přidáno 2.4. 2004 9:13:35
The Myther: překvapivě ano:)
The Myther, přidáno 1.4. 2004 15:55:57
mam otazku: u toho I amar prestar aen je takovy to Q: I ambar ahyat. to je to same akorat v quenijstine?
Arwen, přidáno 18.3. 2004 21:24:54
Tahle stránka je prostě a jednoduše bezkonkurenčně nejlepší stránkou... Opravdu perfektní.
Ëowyn, přidáno 4.3. 2004 8:47:40
Tvurce nebo tvurci techto stranek je nebo jsou fakt machr nebo machri!!!(ale tezko by jeden clovek dokazal udelat tak skvele stranky jako jsou tyto...
akh.horus, přidáno 29.2. 2004 16:40:26
vim, že tohle je o Elfštině, ale neví nekdo(konkrétně Ruby o tom mluvila), kde by se dala naučit Staroegyptština??? dík
Galadriel1, přidáno 17.2. 2004 11:46:02
Alassin:veľmi pekne ti ďakujem hlavne za tú stránku je perfektná.A prosím ťa nevieš čo je napísané tengwarom v 6.lekcií? plis odpis :)
Tolmalion, přidáno 12.2. 2004 11:05:22
Je to uz trochu davnejsie co som precital celu trilogiu+Hobbita a na Silmarilion sa prave chystam, ale nechcel som o tom.Nemohol by mi prosim niekto poslat mailom kompetny slovnik Quenya?Bol by som velymi vdacny.PROSIIIM
Alassin, přidáno 6.2. 2004 11:35:09
Galadriel1:jo,na sindarstinu je nejlepsi ceska stranka nedavno vznikla "I lam in edhil"(http://www.sweb.cz/calwen.rudh/main.htm).
Alassin, přidáno 6.2. 2004 11:31:21
Galadrie1:Quenya(kwenja kdyz chces,prepisu sou mraky)je jazyk vznesenych elfu,kteri po vyzvani valar v prvnim veku stredozeme odpluli za more a tam dali tomu jazyku vzniknout.Stejne jako sindarin pochazi z puvodni elfstiny a je castecne ovlivnen jazykem smaotnych valar.Naproti tomu sindarsky zacali mluvit elfove zustavsi ve stredozemi,kteri neodpluli do zemi neumirajicich.alta ma v quenyi dva vyznamy.budto jasne svetlo nebo velky,obrovsky.musis si vybrat z kontextu.
Galadriel1, přidáno 3.2. 2004 12:07:48
a este kde sa naučim Sindar
Galadriel1, přidáno 3.2. 2004 12:04:29
Prosim pomoc kto mi este vysvetlí co je kwenja
Galadriel1, přidáno 3.2. 2004 12:02:13
Prosim vas co znamená alta
The_Witch_KING, přidáno 24.1. 2004 9:12:33
Ja to rikal ze nazgul :)
Darthie, přidáno 23.1. 2004 20:59:02
Ake Nazghul? Pise sa to Nazgul, bez "h". ;-)
Estelendil, přidáno 23.1. 2004 16:11:16
The_Witch_KING: To je mozne, ze je to jen Nazgul:) Jakozto elf, mluvim prevazne elfim jazykem a cernou rec pouzivam jen na brasku a to zridka:)))


The_Witch_KING, přidáno 22.1. 2004 11:47:23
ted sem nekde cetl Nazgul
The_Witch_KING, přidáno 22.1. 2004 10:25:56
Ok, ok, ale stejne, jsou tam drobne zmeny. Mezi tema dvouma jazykama, sice drobny ale jsou.
Estelendil, přidáno 22.1. 2004 0:14:56
The_Witch_KING:Vzhledem k tomu, že je zde neslušné mluvit černou řečí, uvedu jen několik frází:)

Ashdautas Vrasubatlat = Jednou tě zabiju (užívá se jako standartní pozdrav mezi skřety, něco jako efí Manútile:) )

Nar Udautas = Né dnes (klasická odpověd na předchozí pozdrav:) )

Snaga nar baj lufut = Otroci nemúžou válčit

Vrasubatburuk ug butharubatgruiuk=Budeme zabíjet muže a znásilnovat ženy.

Lul Gijak-Ishi = Neco jako "Elfíku" či "Pusinko" zkrátka takové to opvržlivé pokus o nadávku:))

A číslovky:

1 - Ash
2 - Shun
3 - Gakh
4 - Jhet
5 - Krak
6 - Djor
7 - Iet
8 - Hokh
9 - Krith
10 - Zunn

To by snad mohlo stačit a ti jejichž sluch je naladen na lepší zvuky snad prominou:)

Estelendil, přidáno 22.1. 2004 0:04:24
The_Witch_KING: Bohuzel je smutne, ze ten kdo posloucha Saurona ci Morgotha, ani neumi napsat své jmeno:))) Nasghůl je špatně. Překvapivě tomuto názvu je totiž rozmuět jak v elfí řeči tak v černé. Slovo má totiž základ ve Valarinu. A je to spojenina slov Nazg a ghul. Nazg je prsten, což lze doložit Valinorským jménem pro Jeden prsten MachaNAZkad což je opet složenina slov Vládnoucí Máchanáz a nazkad = prsten. Zde je videt, že černá řeč má hodně společného s elfí i s řečí Ainur. Proč asi?:))) Takže zpět k prstenovému přízraku. Správně to je v černé řeči Nazghúl, ale to jen na okraj.
The_Witch_KING, přidáno 21.1. 2004 8:28:50
Mordor, mordor. Poslouchám oko!! Elftina je krásná, ale neni na řec MORDORU tu bych se chtel naučit spíš!! Spozdravem Nasghůl
ELFÍK, přidáno 5.1. 2004 9:31:21
Ta elfština je superrrrrr!!!!
Estelendil, přidáno 4.1. 2004 16:40:04
Tony 10: No A?:)))
Tony 10, přidáno 4.1. 2004 16:23:22
Vy hajzli.
Estelendil, přidáno 3.1. 2004 12:09:19
Kapka: Blahopreji:) Jsem rad, ze mas takovy zajem. Ale jsou dve veci ktere bych ti chtel na zacatek rici.
1.)Píšeš sice do správné sekce, ale je starý clánek a krom me sem moc lidi ci elfů nechodí, proto doporučuji další dotazy psáti do lekce 6.:)

2.)Elfština jak se tomu tady říká je a není jednoduchá:) chce o trošku trpělivosti protože je málo těch kteří elfštinou mluví:) Každopádně držím palce všem kteří se chtějí naučit elfsky, protože pak si budu moci konečně s některými i psát:))).

Vanima auri ar olda alasseo:)

Kapka, přidáno 2.1. 2004 20:18:00
Tolkien je sqělej,když sem viděla Společenstvo v kinech, řekla sem si, že si to MUSÍM přečíst, přečetla sem Hobita a Společenstvo, ale do Dvou věží jsem se nemohla "prokousat" když sem viděla Dvě věže, znovu sem se natchla a dočetla během d¨vou dnů Dvě věže a během dalšího tejdne i trojku-Návrat krále.Umím pár věr elfsky a chci se eleštinu naučit pořídně a plynule...doufám, že nestratím odhodlání.
Přeju Vám všem krásnej rok 2004,ať se vám líbí Návrat krále!!!
MSF
Kapka

Estelendil, přidáno 16.12. 2003 18:57:31
Eru: No A?:)) Tady mluví sindarsky skorem každý:))
Eru Ilúvatar, přidáno 16.12. 2003 14:08:40
Ennyn DURIN atan Moria.pedo mellon a minno.Im Narvi hain echant.Celebrimbor o Eregion teithant i thiw hin.
Estelendil, přidáno 13.11. 2003 16:08:56
Elondor: POkud chces neco psat, budes musit asi do posledni lekce. Mam takovej pocit, ze jsem jedine kdo sleduje vsechny lekce najednou:)))Takze se vsemy dotazy hezky do 6.lekce, jinak hrozi ze ti nikdo dlouho neodpovi:)))

Vanima aure.

Elondor Gantal, přidáno 13.11. 2003 15:51:59
Zdravím vás přátelé.Velice mě zaujal Pán Prstenů a vše kolem něho,hlavně elfský jazyk a díky vám se ho mohu naučit.Jsem vám velice vděčný.
S uctivým poděkováním Elondor

Ruby, přidáno 6.11. 2003 14:43:44
Estelendil: Ehm ehm... Jednou to může být překlep, ale vzhledem k tomu, že už to píšeš podruhé... Jmenuju se RUBY - s jedním "b"! Děkuji :-)

Jinak k výslovnosti... Prostě jsem jen chtěla upozornit, že zrovna u staroegyptštiny, jejíž obdobou dneska už nikdo nemluví (narozdíl třeba od latiny nebo řečtiny), se nedá určit správná výslovnost. Zvlášť s přihlédnutím k tomu, že se nejspíš jejich jazyk v průběhu těch tisíciletí mnohokrát významně změnil. Takže může být správně cokoliv, co dnes používáme i něco naprosto jiného.
Ale to už jsme pořádně OT... IMHO... :-)

Arsiméné, přidáno 5.11. 2003 18:43:43
V původní latině se prý každé c četlo k, byl to prostě znak pro tu hlásku, kterou řečtina označovala jako "kapa". To jen tak mimochodem, když se tu mluví o správné výslovnosti...
Estelendil, přidáno 5.11. 2003 16:53:43
Rubby: Podobně jako všechny staré jazyky že?:))) Otázka zní, jak moc záleží na výslovnosti?:D Je skutečně třeba znát k písmu i výslovnost nebo stačí pokud si umíme představit stejné znaky (myslím tím, když píšeš nebo mluvíš s někým tak aby si představil stejný znak):D
Ruby, přidáno 5.11. 2003 15:49:51
Johny: No, ve skutečnosti je egyptský bůh slunce Ré, Rá, Amon, Amon Ra, Amon Re a viděla jsem i jiné verze. Ono je to tím, že nikdo nezná přesnou výslovnost staré egyptštiny (nebo jak se tomu jazyku říká), takže kdo ví, jak to vlastně číst...
Johny, přidáno 3.11. 2003 15:03:00
podle me nejni buh slunce Ré ale Rá, když už ;)
POMOC(Romentari), přidáno 9.6. 2003 16:07:39
Elfstina je fajn,jen nevim jak se zmeni slovesa podle osoby nebo casu,ci podle toho,jestli je veta rozkazovaci,oznamovaci.To tu ve vyuce nemate a je to celkem dost dulezity.A doted nevim jak se rekne ,,ty".Tak vas ,kdo to vite, prosim o pomoc!!Napiste mi to na email terrykor@seznam.cz dekuju
Angie, přidáno 9.6. 2003 12:24:38
Lady Eówyn - "ď"
Lady Éowyn, přidáno 7.6. 2003 20:06:15
Angie: Taky si nejsem stopro jistá, ale řekla bych, že se to čte "lujn", už jenom proto, že "luin" by znělo strašně divně. Mělo by to bejt plynulý.
Angie, přidáno 3.6. 2003 14:20:47
Díky, a ještě jedna otázečku - snad už fakt poslední:-)
Je mi jasný, že ya, třeba ve slově fanya se čte jako faňja.
Ale co ui? Třeba luin-modrý. Mám to číst jako lujn nebo prostě luin?
Help%něte, prosím:-)

Ramgad, přidáno 3.6. 2003 12:28:20
Číta sa to ako l s prestávkou, teda nie dvojité, ani s dĺžňom, tak nejak ako v slove měkký tie dve "k", ale môže sa to čítať aj ako obyčajné jedno písmeno, ale to nie je ono.
Angie, přidáno 2.6. 2003 13:39:17
Díky,
chtěla bych se zeptat ještě na něco- trošku to tu není dotažený s výslovností - jak se třeba čtou "double" hlásky, myslím jako třeba ss nebo ll?

Ramgad, přidáno 30.5. 2003 15:24:44
Angie - Quenya, okrem toho spodného od I amar prestar..., to je Sindarin
Angie, přidáno 29.5. 2003 14:52:59
Dobře, dobře, jen jsem chtěl apřidat zajímavost.
Elfština je krásná, i když zatím dám dohromady jen pár vět a to ještě nevalné úrovně:-) A mimochodem, mohli by tu někde jasně napsat, jeslti je to quenda nebo sindar, aby člověk s jistotou věděl, co se to vlastně učí.

Lady Éowyn, přidáno 28.5. 2003 13:35:26
Třeba v Hvězdný bráně! Tam jsou runy vidět snad v každym druhym dílu.
Ramgad, přidáno 27.5. 2003 13:55:56
Angie- runy používali takmer všetky národy, takže ma to ani neprekvapuje. Veď aj veľlé tlačené písmo sú runy.
Angie, přidáno 26.5. 2003 14:00:39
Jen tak mimochodem, runy používali i Esesáci. No ne, nekecám, vždyť si představte jejich znák - ty dva "blesky" a představte si vedle sebe dvě "trpasličí" s. A věřte, že to není náhoda
Kikinka, přidáno 21.5. 2003 11:13:28
Byl to nejlepší nápad, který kdy mohl někoho napadnout.Elfstina je super!
Ramgad, přidáno 29.4. 2003 13:44:21
Estelendil- tak to bolo vážne dobré.
BTW- niekto mi ukázal himalájske runy, a boli takmer úplne totožné s Tengwarom.( to samozrejme boli himalájske runy)

estelendil, přidáno 25.4. 2003 10:48:48
Zuzka:Kazdy veri necemu.Je pravdou,ze co Tolkien napsal sve knihy, elfi i jine jazyky se hodne zviditelnily.Ale myslim ze pokud se podivas treba na Khuzdul,coz je trpaslici rec,tak ten uziva pro zapis "Tolkienem vytvorene" runy. Pokud vsak tyto runy srovnas s Futharkem coz je stara keltska abeceda, zjistis velice mnoho podobnosti. Tolkien tedy toto pismo nevymyslel.Uz tu bylo. A elfi tengwar? Musis jit dal a podivat se na pisma Enochianska, tibestka a pod.Proc? Tato pisma jsou utvorena pro psani stetcem nebo perem stejne jako tomu je u Tengwaru. Takze v takovych pismech najdes opet shodne nebo podobne znaky. Tolkien tedy nevymyslel ani tengwar:).A elfi slova?Vem me si slovo den.To se rekne v kwenii aure, nebo pokud chceme vyznacit pouze dobu kdy sviti slunce tak se rekne ré. Zvlastni je, pokud se tedy nemýlím že v egypte uznávaly boha slunce jez nesl jméno ré. Zvlástní shoda ze?Takze podle mého hloupeho vedomi:) muzes bud verit tomu co rikaji vsici a sice tomu, ze Tolkien si vse vymyslel,nebo muzes zkusit verit jednomu co rika ze elfove byli jsou i budou a ze jejich jazyky skutecne existuji. Chaos ktery zminuje Ruby je proto, ze elfich narodu je mnoho a kazdy ma svuj dialekt.Lidi vsak sbiraji slova a davaji je do slovniku a kazdemu je celkem jedno z jakeho dialektu pochazi. Proto se stava, ze jsou vsici kolikrat v dohadech, ktere to slovo je spravne. Priklad. Uvidis napsana slova. Alda,galadh,galla,galda. Vsechny znamenaji jedno a sice strom. Které je spravne?? Alda=kwenja,galadh=sindarin, galda=telerin,galla=telerin. Vsechna jsou spravna, jen jsou z ruznich jazyku byt treba Alda a galda zni velice podobne. :)))
Ruby, přidáno 24.4. 2003 14:56:53
Zuzka: Všechno je od Tolkiena, hodně slov je přímo z Pána Prstenů nebo Silmarillionu, ostatní z jeho poznámek nebo domyšlené podle určitých daných pravidel. Problém je asi v tom, že Tolkien kwenyu neustále předělával a vylepšoval, takže v tom je trošku chaos...
Ramgad, přidáno 15.4. 2003 13:55:25
Lady Éowyn - kto hľadá, ten nájde. Ale nie, skús sa prehrabať na nejakých stránkach, je to len na nete :www.uib.no/people/hnohf , www.elvish.org/gwaith , www.fantasyplanet.cz/lotr.index.asp a samozrejme tu.
Lady Éowyn, přidáno 11.4. 2003 22:04:16
Kde berete elfský slovníky? Ja na ně nikde nemůžu narazit. A že se snažim hodně.
Martin Svoboda: Nech si ty kecy. Tady o to nestojíme.

Ramgad, přidáno 8.4. 2003 14:26:15
Hmm, Mitharndir, co to máš za meno? Nie je to preklep?
Mitharndir, přidáno 3.4. 2003 16:56:07
Elvsky umím jen trochu slov-mimo jiné i nellmegil-jméno jenž jsem dal svému meči. Tohle mi ale určitě bodne.
Ramgad, přidáno 1.4. 2003 14:11:58
Lilith - veď toto je Quenya.Na Sindarin je ten odkaz
Ramgad, přidáno 1.4. 2003 14:09:55
Asfaloth: je to malé G, takže newgina. Kde si to našla?
Lilith, přidáno 28.3. 2003 21:49:01
Moc dík za tento kurz, já umím jen quenyu a Sindar jsem nemohla nikde najít.
asfaloth, přidáno 26.3. 2003 17:23:11
to Ramgad: veď nič to s tým Remarkom ma fakt len napadlo, že nám to slovenčinárka kedysi vravela :)
teraz trošku hmm... hlúpa otázka. Máš mailovú adresu: newqina ? je to také mrňavé a asi je to "q" alebo "g" ?

Ramgad, přidáno 25.3. 2003 14:45:07
Martin Svoboda: Kto ti je tu amatér?A máš v slovníku aj iné výrazy?
Asfaloth: už som si spomenula na Remarka.

Ramgad, přidáno 18.3. 2003 14:50:01
Asfaloth: ani nie,neviem kto to je,ale počula som o nom.
asfaloth, přidáno 10.3. 2003 18:42:08
to Ramgad: ach jo. inspirovala si se Remarkem? Ten se prý taky jmenoval Kramer ? :)
Antariel, přidáno 9.3. 2003 19:12:40
Elen síla lúmenn´ omentielvo.Jak je ta elfština krásná. Umíš-li elfsky tak mi napiš.
Bigstar, přidáno 9.3. 2003 14:07:05
Caute vy prasce ta elfstina je pecka na rozdiel od vas prasce

Ramgad, přidáno 8.3. 2003 21:03:40
Asfaloth:to nič,stava sa mi to dost často,skus si precitat moju prezyvku odzadu...
Kacccca, přidáno 8.3. 2003 18:07:01
Ruby:Diky za vysvetleni,moc si mi pomohol/pomohla
Ruby, přidáno 7.3. 2003 17:34:48
Kacca: Nazdar :o) Je to jeden z jazyků elfů, který byl považován za vznešený, tedy něco jako naše latina. Mluvili jím elfové z Valinoru, tedy hlavně Noldor. Existoval ještě elfí jazyk užívaný ve Středozemi mezi elfy daleko častěji, tzv. sindarština. Ale ta není zdaleka tak propracovaná a je těžší na učení, takže se tak často neučí. Jinak jde spíš o jazyk ne filmových, ale knižních elfů, a je naprosto smyšlený - vymyslel ho osobně profesor Tolkien ;o)
asfaloth, přidáno 6.3. 2003 18:50:37
to Ramgad: jeminkote, to se mi ještě nestalo abych někomu zkomolila jméno, a zrovna teď (hrůza)
a za ten mužský rod promiň, to nebylo úmyslné :)))
přeju ti hodně zdaru v učení!

Kaccca, přidáno 6.3. 2003 11:37:14
Mozem sa nieco spytat? Ta kwenia je aky jazyk? Je to akoze elfstina z Lotra alebo co.Vobec tomu nerozumiem!!!
Ramgad, přidáno 4.3. 2003 16:06:00
Asfaloth:vacsinu mam z Ardalambionu: www.uib.no/people/hnohf .Učím sa vyše roka,ale pravdupovediac neviem povedat obyčajne vety.
Inak,som ženského rodu a volám sa Ramgad.:)

asfaloth, přidáno 3.3. 2003 15:26:53
Ramgat: díky moc. vyřešil si mé dlouhé trápení, s kterým mi nik neporadil (ani tady a to jsem se ptala již třikrát).můžu vědět z čeho se učíš a zda se to dá sehnat???jak dlouho se už učíš elfštinu?
Mahtiel Uruviel, přidáno 1.3. 2003 9:59:03
Sara: Druhá lekcia tu už je. Nájdeš ju medzi článkami z 15.2.
Sara, přidáno 1.3. 2003 9:26:30
tohle je fakt skvělý kdy bude další lekce????Moc o ní prosím!
Arwen Undomiel Elessar, přidáno 26.2. 2003 8:56:16
No supr! Diky moc za tyhle lekce, jen tak dal.Uz se nemuzu dockat, az se naucim, jak se rekne Mama mele maso, Ola soli. Ne, vazne, proste supr.
Ramgad, přidáno 25.2. 2003 16:09:10
Prečo mam taký pocit ze sa tu(v tejto lekcii) miesaju hrusky s jablkami (rozumej Sindarin s Quenyou).
Estelendil:vlkolak je Q.naur(o), S.gaur, vlcie vytie by malo byt Q.naule, S.ngwaw-,treba brať do úvahy,ze nikdy JRRT nespisal kompletný slovník,nieco je novsie nieco starsie,nieco z Etymologies,Lost Road,a podobných kníh zozbieraných Ch.Tolkienom.Takže vela vecí nie je istých,takze nikto nemoze spisat presný slovník,a uz vobec nie gramatiku.

Ramgad, přidáno 25.2. 2003 15:56:08
Asfaloth:Ayia elenion Ancalima znamená "Hle,nejjasnesi z hviezd." A runy čítaš správne.
Ramgad, přidáno 25.2. 2003 15:50:27
Podla mna nie je dobre takto ´´verejne vyucovat´´eldarske jazyky.Nech si kazdy,kto sa o ne zaujima,najde ich sam na nete.Nechcem stretavat po autobusoch ludí,ktorí hádžu do vzduchu elfské slova a pomaly ani nevedia,co hovoria,len sa machruju.
Inak mam poznamku k tomu pravopisu-k namiesto c...podla mna je to zbytocne,len sa to mýli a ludia,aspon tí,co nezacínali s Quenyou alebo Sindarinom v tejto ucebnici by to aj tak vedeli prečítať spravne

Asfaloth, přidáno 20.2. 2003 18:11:48
to Estelendil: já bych už asi taky měla začít s učením, jinak mě všichni předběhnete (a toho se opravdu děsim), ale prozatím jem otvírám pusu jak vám to všem jde a zjišťuji, že nic neumim :((( ach jaj a zrovna bych chtěla vědět co znamená:"Aiya elenion ancalima!". Přeložiš mi to prosim, prosim.
A ještě drobnost. Snad máš ilustrovaného PP od Mladé fronty. Nevíš náhodou, co je tam napsáno trpasličími runami na obalu. Já se to snažila přeložit a vyšlo mi cosi takové:
the-lord-of-the-rings-?-from-the-redbook
může být ten ? třeba "translate" já nevim...

elf_s, přidáno 20.2. 2003 13:17:59
Estelendil: To o významu queneyi bylo správné a krásné...

alassin, přidáno 16.2. 2003 11:30:52
Estelendil:diky moc za gramatiku.bude se hodit
Aiwendil, přidáno 13.2. 2003 20:47:38
ráda bych věděla, jestli tady budou další lekce? to by bylo supr!!
Arsiméné, přidáno 13.2. 2003 19:21:04
Pro Estelendila: to byl odkaz na slovníček v Silmarillionu. Mě zaujal ten původ: vlkodlak by pak byl vyják nebo...vyjík? Janice, to je okouzlující - promiňte, neviděl jste mého vlkodlaka? To se musím naučit.
Trpaslík, přidáno 13.2. 2003 14:41:05
Tak mi připadá, že se z elfských jazyků stává u nás spíš móda, a to jenom díky filmu. Kdyby toho nebylo, tak si jí nikdo nevšimne, kromě lidí (podle mě s vážným zájmem) jako je třeba Estelendil. Je to totéž jako ostatní knížky Tolkiena, které jsou zajímavé zase jenom kvůli filmu, i když jsou dostupné poměrně dlouho.
Estelendil, přidáno 13.2. 2003 13:20:28
Léna:Chybou většiny lidí,je že berou kwenii či sindarin jako běžný jazyk a ráčí se jemu naučit dle hesla čím více jazyků umíš, tolikráte jsi člověkem.Skutečný význam kwenie,ale mnohý nezná.Kwenii nebudeš nikdy dokonale ovládat,když jí nebudeš umět vnímat.Nejde o to naučit se slovíčka a gramatiku abys mohla kamarádovi napsat větu kwenijsky a ukázat co umíš.Kwenia jde mnohem dále.Text se jen nepíše,ale i cítí,slova jen nemluvíš, ale srdcem musíš cítit jejich skutečný význam. Věta jako Laurea lantar lassi. (zlaté padají listy). Není jen větou jež ti řekne že padají nějaké listy a že jsou zlaté či jiné barvy. Tato věta ti ukazuje pohled na svět."Podívej padají lístky stromů na nichž se zrcadlí zlaté paprsky slunce.Zastav se a vnímej krásu toho jež je kolem." Proto nemůže většina lidí přijít na správný víznam elfích vět,protože kwenii vnímají jako jazyk nikoly jako celý svět.Dokud nepochopíš že elfové,stejně jako celá jejich kultura jsou jen součástí přírody (jedno jediné jsou) nenaučíš se kwenii ani za 3000 let:).
Estelendil, přidáno 13.2. 2003 13:09:44
Lidi, kde berete ty slova???:) Vlkodlak ze je kwenijsky ngwaw??? To snad ne:) Alespon co znam ja to odjakziva byl nauro:) Pokud mate jiny slovnik, prihrajte jej, ja se rad priucim tem vasim novym vyrazum:)
Estelendil, přidáno 13.2. 2003 13:02:32
alassin:Gramatika k sindaru?No to je pekne,neco malo mam,ale nejsem si jist,zda to bude dobre.O kwenii je mnoho napsano,ale sindar ac je jazykem bezneji uzivanym nez kwenia se zatim nic mezi lidmi nevyskytlo.Asi je to tim, ze kwenia jakozto "vznesenejsi" jazyk je pro lidi lakavejsi. Ale myslim ze se s troskou pile da i o sindaru lecos vyhmatnout, vzdyt v lotru se ani jinak nez sindarsky nemluvi, pokud pominu par kratinkych veticek v kwenii.:)
Janice, přidáno 12.2. 2003 21:30:30
Arsiméné: Vlkodlak byl jen příklad slova, které se v normální konverzaci nevyskytuje zrovna běžně. (Nebo že by? "Promiňte, cizinče, neviděl jste mého vlkodlaka? Pustil jsem ho při úplňku z vodítka, aby se proběhl, a zdá se, že se mi ztratil v lesích." :o)) Zatímco mnohá potřebnější slova mi ve slovníku chybí.
M.Súrendil: Mně se souběžná výuka osvědčila, třeba když jsem se učila anglicky a německy. Kromě toho, já jsem taková jazyková dobrodržka :o) už jsem zkoušela třeba arabštinu nebo japonštinu, tak elfštiny se snad neleknu. A když mi to nepůjde, vrátím se k egyptštině :o)

Léna, přidáno 11.2. 2003 22:58:44
Pěkné - to jsem ani netušila, že se elfština vyučuje:) Když jsem se prokousala učebnicí latiny - ale mám pocit, že elgštinu (jedno jestli Q či S) budu používat častěji...
M.Súrendil, přidáno 11.2. 2003 21:52:46
Janice: Sindarin a queneya soubezne?Predstav si cizince, ktery se uci zaroven cesky a slovinsky...budu mu fandit.Sama umim rusky, a ne ze bych se nebala pustit do belorustiny...Ale v pripade takovych jazyku, kde se jeden vyvinul z druheho by to mohlo jit...A rozhodne by to melo uzitek...Takze jestli to tak chces, drzim ti palce.
Arsiméné, přidáno 11.2. 2003 18:45:54
Janice, k tomu, jak se řekne vlkodlak, stačí Silmarillion. Je tam přece Tol-in-Gauroth a v rejstříčku na konci se píše, že základem je "ngwaw" - výt. (Nebo tak nějak, přesnost nezaručuji).
Janice, přidáno 11.2. 2003 18:25:40
Estelendil: Díky, díky, díky. Ten sindarsko-anglický slovník sice mám (a je spíše k vzteku, protože tam chybí spousta běžných slov, ale zato se dozvím, jak se řekne vlkodlak), ale toho Derdzinského jsem se chystala pohledat, takže jsi mi ušetřil námahu. Ještě jednou dík.
alassin, přidáno 11.2. 2003 15:24:53
To Estelendil:Máš gramatiku Sindarin?To je to co už dlouho shánim.Vypadáš jako velice vzdělaný v Elfských jazycích-a těch zase tolik neni(aspoň co znam),-tak bych byl rád,kdybys mi prozradil nějaký zdroj.V quenijštině se už docela orientuju a Sindarin chci už dlouho zkusit
Estelendil, přidáno 11.2. 2003 9:23:50
Janice:Jiste,pokud budes chtit, muzu ti poslat kompletni sindarsko-anglicky slovnik a i nejake materialy k sindaru. Staci rict:))
Jan Belcarnen Čeřovský, přidáno 11.2. 2003 7:19:12
Arsiméne: Vše bude pokračovat, neboj :)
Janice, přidáno 10.2. 2003 21:35:34
Estelendil: Díky za informace, ale mohl bys mi napsat, kde bych se k těm lekcím sindarin dostala? Zkusila bych třeba oba jazyky souběžně, mohlo by to být zajímavé, když tam je ta příbuznost. Kdyby to bylo v angličtině, vůbec by to nevadilo.
Arsiméné, přidáno 10.2. 2003 18:55:18
Moc děkuji! Je to skvělý nápad, aspoň se my, co nemáme nic důležitějšího na práci než tady zabíjet čas a penízky, trochu vzděláme. Budou lekce pokračovat? Prosííím!
Estelendil, přidáno 10.2. 2003 10:57:22
Trpaslik: Tak jsem ti poslal neco malo pro zacatek.:)
Trpaslík, přidáno 10.2. 2003 10:29:07
Estelendil: To by od tebe bylo móóóc hezké. Prohrábla jsem net,jenže tam je situace pořád stejná, tytéž informace jako před pěti lety. Takže jestli něco máš, sem s tím! Díky moc.
Estelendil, přidáno 10.2. 2003 8:40:58
Trpaslík: Existují i texty v trpasličí řeči,já osobně sice narazil na některé a to včetně slovníků,ale je toho poskrovnu.V případě zájmu se mohu doma juknout zda mi tam něco ještě nezbylo:)
Estelendil, přidáno 10.2. 2003 8:39:04
Janice: Mam pro tebe dvě zprávy dobrou a špatnou. Ta dobra je, že Sindarin stejně jako kwenia je živým jazykem a stále se učí.Je sice pravdou, že nejlepší "učebnice" mají především elfové,ale jsou i překlady do lidských jazyku především angličtiny. Ta špatná zpráva je v tom,že sindarin ač je jazykem z kwenie odvozeným je mnohem složitější.Jsou zde prvky výslovnosti jako má angličtina, např th. Dále tu je pár problémů s písmeny, jež se často přeměňují na jiná po připojení koncovek. Takže bych radil spíše zkusit kwenii,neb i s ní se dá porozumět mnohým sindarským textům. A pak se případně sindarin doučit.:)
Estelendil, přidáno 10.2. 2003 8:32:53
Morganie:
plne souhlasim s tim cos napsala o kwenii a popravde receno,presne to bylo kdysi predmetem me diskuse s Laisi, ktera ve sve dobrote se snazi prines kwenii vsem lidem. A ja mam obavy ze mnohy clovek tento krasny jazyk vice zneuzije nez pouzije:(.Ale tobe budu drzet palce, at se vsemu naucis.Neni to tak tezke kdyz zacnes uvazovat a vnimat kwenii jako soucast vseho kolem:).

Trpaslík, přidáno 9.2. 2003 20:06:13
Bele, prosím tě, nevíš, jestli je taky někde výuka trpasličí řeči? Dlouhými věky pobytu s velkými lidmi se naše řeč pozapomněla v rodinách předávat, takže jsme ji zapomněli. A je taky hezká.
Janice, přidáno 8.2. 2003 11:54:49
Hm, všude samá quenya, ale neprobíhá někde výuka sindarin? Vím, že je to v této vznešené společnosti asi dost přízemní pohnutka, ale kdybych už si měla dát tu námahu s učením, chtěla bych umět mluvit stejně jako moji hrdinové z LOTR.
elf_s, přidáno 8.2. 2003 10:01:01
PRO AUTORA TOHOTO KURZU: tohle je mi nějak povědomé... ale mám důležitou připomínku!!! Ke všem větám by se měl okamžitě uvést překlad aby si ostatní ty slovíčka spojit k sobě (co znamená co)........
M.Súrendil, přidáno 7.2. 2003 21:32:30
PPPS:To jsem stale ja Súre, jen se ze zvyku podepisuji svou castejsi prezdivkou...
Morgaine, přidáno 7.2. 2003 21:29:08
Estelendil:
Quenalye Eldarin...Tak to vam zavidim, heru...snad se k tomu caem dopracuji.Ono totiz, ucit se , rozumet, cist a mluvit byva od sebe znacne vzdaleno, i kdyz jedno z druheho vyplyva...
Diky za tvuj prispevek o zajmenech, konecne jsem to snad i pochopila:)
Zajimalo by me: jelikoz je caste pouzivani koncovek u sloves misto celeho zajmena se slovesem typicke pro slovanske jazyky, a ale ne pro AJ, Fr,a keltske jazyky, je to tak i v nekterych jinych jazycich?A co v ugrofinskych??(neucim se nemecky)
PS Vznesena rec:
No, ja jsem vzala slovicka z Thorina, pouzila gramatiku a tvary sloves z Laisi, v Russkoelfske ucebnici par cviceni a snazim se to nejak kombinovat...
PPS:Neboj se, myslim, ze pulka lidi odpadne po prvni lekci,(dej Eru at to neni muj pripad!) par po druhe, az jich nakonec zbyde jen malo...nevim jestli me to tesi ci ne, ale trochu me utesuje predstava lidi, se kterymi se tak clo...pulelf zacne stykat.i kdyz...anglictina je v soucasne dobe jazykem, kterym se mnohy nauci mluvit, ale nenauci se v nem citit.Ale o Queneye, se nikdy(snad) nebude moci rict to same, protoze clovek se v ni nejdriv musi naucit myslet, citit, dychat...a pak se ji teprve nauci.To neni jazyk, ktery se ma cenu ucit kvuli chatovani na cizojazycnych servetrech(a ze jsem se stim jednou setkala!), ani pro dorozumivani.Je to jazyk pisni, jazyk ve kterem si mohou povidat u ohnu v noci a s radosti pojmenovavat veci okolo, jazyk, ktery nam byl dan k radosti ze samotne jeho existence.
A jako takovy bych ho prala vsem se naucit.

pivli, přidáno 7.2. 2003 16:18:51
Estelelendil:páni to je super!Válíš!.))))
Ramgad, přidáno 7.2. 2003 15:19:51
Suilad,vidím ze par ludi tu jazyk Eldar tiez trapi.Kto chce vsetky pouzite frazy vediet z FOTRa aj TTT,je to na: www.elvish.org/gwaith -pod dialogs:linguistic survey
Estelendil, přidáno 7.2. 2003 14:22:45
Uruviel: Od toho sem tady ne?:) Přiznám se,že jsem ani netušil že je tolik lidí co se chtějí učit kwenii.Ale otázka je,zda je to dobře:).Ale to už jsem řešil kdysi s Laisi a nebudu to tady ted rozebírat.Už jsem se tak nějak s tím smířil:) Takže jen hodně štěstí ve studiu a nezapomeň pozdravovat elfy až je potkáš. Pokud tedy na ně věříš:) Namárie
Uruviel, přidáno 7.2. 2003 14:15:14
Estelendil: Ďakujem! Ani nevieš, ako si mi pomohol. Je fajn, že sa nájde niekto, s kým sa dá poradiť. Ďakujem.
Estelendil, přidáno 7.2. 2003 14:13:51
Súrendil,aija,
musim rici,ze pokud se chces ucit kwenii,zacinas dobre s ucebnicemi od Laisi a Thorina. Maji vsak maly hacek. Pokud by se spojili da to celkem dobrou ucebnici.Samostatne vsak jsou pro zacinajiciho studenta tezce stravitelne. V Thorinovi chybi lekce a nekdy i dosti podstatne:) A Laisina byt jinak celkem dobra ucebnice ma velky nedostatek v tom,že většina textů není přeložena do češtiny a tak student dlouze tápe co daná věta znamená. "Promin Laisi,není to myšleno zle,ale zkus se nad tim zamyslet.Né všici vědí co který text znamená.". Ale na druhou stranu, pro českého čtenáře či studenta neexistují jiné texty a učebnice než thorin a laisi. Takže zatněte zoubky a s chutí do toho. Kwanta alasse.:)

Estelendil, přidáno 7.2. 2003 14:02:45
Uruviel,nevim jak kdo,ale ja znam tyto zajmena:)
1.osoba j.č.Já -n / -nje
2.osoba j.č.Ty, Vy -l/-lje/-kke (domácké)
3.osoba j.č.On, Ona, Ono -ro, -re, -s
1.osoba m.č.(1) My -lme
1.osoba m.č.(2) My -mme
2.osoba m.č.Vy -lwe
3.osoba m.č.Oni -nte

1.osoba j.č.Můj -nja
2.osoba j.č.Tvůj, Váš -lja / -kka (domácké)
3.osoba j.č.Jeho, Její -rja
1.osoba m.č.(1) Náš -lma
1.osoba m.č.(2) Náš -mma
2.osoba m.č.Váš -lwa
3.osoba m.č.Jejich -nta

(1)– oslovený je součástí „my“;
(2)– oslovený není součástí „my“
Pokud slova končí na souhlásku, vkládá se v mn.č. –i, v j.č. –e.
Koncovky –ro a –re prodlužují předchozí samohlásku.

Pokud chceme použít zájmena ve větě samostatně, tj. bez podstatného jména a tudíž né jako koncovku:

Já ni (nin = mě)
Ty,vy le
on,ona so,se
to ta
My me
My dva (ty a já) met
oni te


(M.)Súrendil, přidáno 7.2. 2003 13:33:18
Aija
Tak jsem se po trech mesicich ¨s, mensimi prestavkami diky skole a podobnym vecem, konecne prokousala prvni lekci(zaroven v Thorinovi, a Laisinou ucebnici.)Kdyz jsem se mrkla na tyto stranky, potesilo me, ze sem konecne dala nejakou tu slovni zasobu k lekci.Uceni se slovicek podle toho, ktera se nam libi je sice hezke a prinasi radost z uceni samotneho, ale overila jsem si, ze pri procvicovani gramatiky se pak clovek tezko vyhne takovim chybam, jako tu uvadel Estelendil(jako ze jsem si odvodila jedno pridavne jmeno od slovesa, jenz melo spis zabar venim jiny vyznam -spis plachtit nez plout , a vytvorila tak nesmysln slovni spojeni jako ,,hvezda plachtici do tmy" atd)zvlast, kdyz u pocitace stravi clovek jen chvilku, a ze slovniku vypisuje slova narychlo.Diky Laisi:)uz radsi patram ve tvem slovniku poradne.
:):):)estamárie

Uruviel, přidáno 7.2. 2003 13:32:04
Estelendil: Vďaka. Teraz v tom mám jasnejšie. Môžeš napísať aj ostatné osobné zámená? To "amin" som našla v gramatike a slovníku, ktorý zostavil The Grey Company. Ale je to všetko v angličtine, takže som si to kľudne mohla zle vysvetliť. Tak ešte raz díky!
Estelendil, přidáno 7.2. 2003 13:01:55
Uruviel: inje vzniklo osamostatněním koncovky -nje. meli-nje-s = miluji to. Avšak řekl bych,že více se setkaš s JA v podobě NI. což je též samostatné zájmeno. Např: Ni kéna. (já vidím). O amin nic nevím alespoň né v kwenii. podstatné pro použití zájmena jako koncovky či samostatně většinou bývá, že samostatné NI či INJE znamená doslova: JÁ a nikdo jiný.Čili zdůraznění osoby. Zatímco koncovka je lehčí verze:). Např.: melinjes miluji to,ale muže být i melintes milují to.:) OK?
Trpaslík, přidáno 7.2. 2003 12:32:30
Diaboliq: To se ti stopro bude hodit.
Diaboliq, přidáno 7.2. 2003 11:32:38
Díqy to mi stačí, to je základ.
Uruviel, přidáno 7.2. 2003 11:31:04
V preklade textov zo sindarčiny do quenya niekto preložil ja - inye. Nepovie sa ja aj "amin"? Ako to mysleli? Konkrétne je to v rozhovore Arwen s Aragornom.
Estelendil, přidáno 7.2. 2003 10:51:52
Diaboliq: Máma mele maso a Ema má mísu:) Mamil mule hráve ar "Ema" harja salpa. OK?:) Ece dotaz:)
Diaboliq, přidáno 7.2. 2003 9:31:09
Jaxe řekne "máma mele maso a Ema má mísu" ? :-D
Diaboliq, přidáno 7.2. 2003 9:11:16
Jo taky si myslím pivli. :-)Nechodíš na xchat?Chtěl bych někdy slyšet dialog dvou čechů mluvících elfsky-to musí bejt nářez.
Estelendil, přidáno 7.2. 2003 9:02:06
Love Horse: Fanja ná ninkwe. Je celkem jednoduchá věta.A dá se přeložit jako Mrak je bílý. Je to jako učit se věty v 1.třídě. Fanja ná ninkwe. Aldar nar vanima.(stromy jsou krásné:)) Atd.
pivli, přidáno 7.2. 2003 7:25:35
ad Garion:najdeš to v textu,tato slovíčka tam jsou uvedena- fanya ná ninque = oblak je bílý.:)))
Ghost, přidáno 6.2. 2003 22:06:55
Teleporno !!!!

Garion, přidáno 6.2. 2003 19:55:48
Ano, toto je věc, kterou chci umět. Vím, že na foru se vyučuje již delší dobu, ale asi potřebuju impuls!
Elenwen, přidáno 6.2. 2003 19:35:00
Řekla bych, že vznešení elfové by měli radost, že se quenia tak rázně rozšiřuje...Je to fajn jazyk ale učit se to zpaměti-to bych asi nemohla, i když mě to mrzí...Ráda bych uměla elfsky,ale pro mě je to něco jako latina-krásná a nedostupná mé šedé kůře mozkové...Takže můj názor: "Nádherná řeč,ale já jsem na ni moc pitomá-i když jisté fráze bych dohromady dala..."
Estelendil, přidáno 6.2. 2003 18:07:14
Uj:) Tak jsem již zjistil kdo překladal ten úvod:). Laisi, pokud je to skutečně tvoje práce jako že asi jo,protože je málo lidí kdo by se o to pokusil:)Vypadá to, že svět či Arda je skutečně malá:).Nezlob se tedy na me a mou krytyku. Nemyslím to zle, jen mám pocit, že ten překlad dle mého by mohl být správnější ne?:) A naopak budu rád,pokud si jiného názoru,kde myslíš že mám chybu.:) Jinak mnoho krásných dní přeje starý přítel Estelendil:)
Estelendil, přidáno 6.2. 2003 18:00:33
Tak jsem kouknul na výše uvedený sindarský úvod k Lotru. "I Amar,prestar aen.Han mathon ne nen,han mathon ne chae,han noston ne ''wilith." Trošku zajímavý překlad dole v kwenii. Autor uvádí :"I ambar ahyat.Mahtanyes nenesse,mahtanyes cemesse,ar nuvunyes vilyasse." Nevím jak dotyčný,ale dle mého by to mělo být jinak:):"I Ambar prestane.Felenjes mi nenesse,felenjes mi kénesse ar nustan mi viljasse." Takže mám pocit že se trošku lišíme.:)Kde je problém.Ta slova se těžko překládají.A vše v elfí řeči je třeba hlavně cítit srdcem než bezmyšlenkovitě překládat.Proč třeba místo mahta užívám slova fele? Obojí znamená cítit, avšak mahta se týká cítění hmatem. Mahtan= dotýkám se. Fele však značí cítit duší,srdcem. Felen=vnímám.:)Pak je tu krásná otázka autora:A vůbec nechápu, proč Galadriel používá "svět" jako množné číslo.Bohužel nevím kdo se snažil o překlad a patří mu můj obdiv,protože některé elfí texty je těžké přeložit,ale myslím že Galadriel nikdy nepoužila množného čísla:). Sindarsky se zem či svět řekne Amar,stejně jako v kwenii to je Ambar.R na konci,které se užívá pro množné číslo,zde však je součástí slova nikoli jako koncovka:).
Namarie Es.

Estelendil, přidáno 6.2. 2003 17:29:24
Je však pravdou že při tvorbě kwenijských vět a hlavně při časování sloves či příd a podst jmen může docházet k malým problémům:). Ale pokud Vás to uklidní není jen kwenia, ale existují i jiné elfí jazyky. Nejznámější je asi Sindarin,který je podle mě ještě složitější než kwenia, a pak tu máme Telerin a nandorin a jiné.Pokud však zvládnete kwenii ostatní elfí jazyky jsou si vcelku podobné,takže se pak stačí naučit jen malinko věcí na víc:)
Estelendil, přidáno 6.2. 2003 17:25:26
Nenymir,Aninulain,
kwenia neni nijak složita,pokud umite alespoň jeden ze slovanských jazyku,nejlépe čeština. :) Výslovnost je naprosto stejná jako u nás až na málo vyjímek. například nildo=přítel se čte nyldo. Kwenia má jen jedno I,ale čte se jako české Y. Pak tu máme souhlásku tj jež se povětšinou vyslovuje jako č čili Tje meren = přeji ti. Se může vyslovit jako Če meren,já však většinou eče vyslovuji jako Tče meren.:) Jasné jako nic ne?

Nenymir syn Nemirův, přidáno 6.2. 2003 16:52:48
Prosím mohla by být lekce výslovnosti. Pokud možno foneticky.
Děkuji

Sandy, přidáno 6.2. 2003 16:35:31
No, to je pěkný... Tak já se budu muset ještě učit elfštinu... To abych si dal v comixu pozor.... Sakra
Estelendil, přidáno 6.2. 2003 16:22:56
Manútile fírimar,:)
Nai ilkwen Fírimar harajar alassea kuilen. Ni mere ilkwen fírimar,nai órelwa nar kwanta melmeo ar alasseo.:)
Vanima aure.

Aninulain, přidáno 6.2. 2003 16:22:06
???Docela složitá gramatika,Kdybych nechodila do školy mohla bejt na internetu denně,tak se to naučim.
Estelendil, přidáno 6.2. 2003 16:21:33
Manútile fírimar,:)
Nai ilkwen Fírimar harajar alassea kuilen. Ni mere ilkwen fírimar,nai órelwa nar kwanta memlemo ar alasseo.:)
Vanima aure.

(v)Eru, přidáno 6.2. 2003 16:15:16
Celeborn neboli Teleporno :-)
Leian, přidáno 6.2. 2003 15:39:47
Moc hezké, ale ještě by mi někdo mohl vysvsětlit, co se skrývá pod zkratkami jako Q., Et, LR, S - ne že bych si to nedokázala domyslet, ale někde si nejsem jistá. Je přece normální, že se v takových textech uvádí výklad zkratek použitých v textu.
Trpaslík, přidáno 6.2. 2003 15:24:17
Quenijština - jazyk vznešených elfů, užívaný ve Valinoru, ve Středozemi málo, pouze v písních, při obřadech apod. Sindar - Šedá elfština, příbuzná s Quendi. Elfové, kteří zůstali v Beleriandu a nebyli nikdy ve Valinoru, stykem s lidmi původní jazyk pozměnili a vyšla z toho sindarština.
Celeborn se vskutku čte jako Keleborn, c se vždy čte jako k.

Diaboliq, přidáno 6.2. 2003 15:12:01
A co je to Sindarin a quenijština?
Diaboliq, přidáno 6.2. 2003 15:07:43
Celeborn se vyslovuje Keleborn - je to tak, or not?
Diaboliq, přidáno 6.2. 2003 15:04:21
No to mě po.... jako kdybych měl málo angliny....
Jméno: E-mail:

Komentář:

09.11.2023
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2024 [ více ... ] [ 0 ]
8.11.2022
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2023 [ více ... ] [ 6 ]
4.11.2019
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2020 [ více ... ] [ 497 ]
12.11.2018
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2019 [ více ... ] [ 1 ]
8.11.2017
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2018 [ více ... ] [ 507 ]
7.11.2016
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2017 [ více ... ] [ 2 ]
18.1.2016BelcarnenTolkienCon 2016 – fotky, video, atd. (doplněno: 18.1. 11:58) [ více ... ] [ 608 ]
12.11.2015
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2016 [ více ... ] [ 450 ]
9.11.2014
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2015 [ více ... ] [ 489 ]
23.1.2014BelcarnenTolkienCon 2014 – fotky, záznamy tak vůbec (doplněno: 24.1. 22:47) [ více ... ] [ 134 ]
9.11.2013
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2014 [ více ... ] [ 184 ]
26.1.2013BelcarnenTolkienCon 2013 – fotky, reportáže, přednášky a tak vůbec (poslední aktualizace 29.1. 21:19) [ více ... ] [ 11 ]
19.12.2012BelcarnenHobit: Neočekávaná cesta [ více ... ] [ 172 ]
2.11.2012
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2013 [ více ... ] [ 202 ]
18.1.2012BelcarnenTolkienCon 2012 aneb +1 dítě, +2 děti, … (poslední aktualizace 6.2. v 13:42) [ více ... ] [ 103 ]

 
[ Všechny články ]

[ Zpět na stránku o filmu Pán Prstenů ]


Nacházíte se na JCsoft's FANTASY Homepage - http://www.jcsoft.cz/fantasy/
Tuto stránku vytvořil Jan "Belcarnen" Čeřovský - Cerovsky@jcsoft.cz 

Optimalizováno pro Microsoft Internet Explorer 4.x (5.x) a rozlišení 1024x768x16/32bit
Jan Čeřovský (c) 2000 All rights reserved
Jakékoliv nalezené chyby ( špatné odkazy, chybějící obrázky, hrubky, ...) se nebojte nahlásit na můj e-mail.

TOPlist